Nutrienţii esenţiali pentru performanţe academice și sănătatea minţii

412

Alimentaţia unui elev sau student poate să îi influenţeze, mai mult decât ne-am imagina, gradul de sănătate a minţii, precum și capacitatea de reţinere, de înţelegere și de asimilare, esenţiale în obţinerea performanţelor academice.

Consumul de alimente procesate, de băuturi carbogazoase, de produse pe bază de zahăr afectează sănătatea cognitivă a elevului și, în plus, poate fi factor favorizant al apariţiei unor boli la vârsta matură, printre care bolile cardiace și cancerul, diabetul zaharat.

Zahărul, care acţionează asemenea medicamentelor psihoactive, încetinește dezvoltarea fizică, dar și mintală a elevului, slăbind celulele creierului, cauzând hiperactivitate, schimbări de dispoziţie, tulburări de deficit de atenţie sau dereglări în funcţionarea creierului, afectând memoria și concentrarea și implicit performanţe slabe la școală.

Atunci când nivelul de zahăr din sânge crește mult și repede, pancreasul (care produce insulina, hormonul care duce glucoza în celule) obosește și încep să apară probleme. În situaţia aceasta, pancreasul eliberează insulină cu efecte prea slabe și insuficiente pentru a controla zahărul din sânge, așa că va începe să elibereze tot mai multă insulină pentru reducerea cantităţii de zahăr. Într-un final apare „rezistenţa la insulină”, ale cărei efecte sunt diabetul de tip 2 sau probleme vasculare care afectează creierul.

Nivelurile mari de insulină și zahăr fac arterele mai rigide și contribuie la îngroșarea pereţilor carotidei, care vascularizează capul și implicit creierul. Conform unor surse, riscul de atac cerebral este de trei ori mai mare în cazul diabeticilor.

Cu toate acestea, efectele negative ale alimentelor procesate pot dispărea în timp, dacă elevul este educat să prefere o alimentaţie echilibrată, care include proteine, grăsimi sănătoase, carbohidraţi complecși, fibre și probiotice.

Ce e util pentru creier

Creierul este un organ foarte gras și cantităţi moderate de nuci, seminţe, ulei de nucă de cocos extra virgin, ulei de măsline, ulei de tărâţe de orez, ulei de arahide, ulei de susan, ulei de muștar sunt esenţiale pentru dezvoltarea abilităţilor cognitive, întrucât conţin acizi grași omega-3, esenţiali pentru menţinerea funcţionării normale a creierului.

Sursele complexe de carbohidraţi, cum ar fi cerealele, fructele, cartofii dulci, fasolea servesc ca o sursă primară de „combustibil” pentru creier, sub formă de glucoză, care contribuie la funcţionarea la capacitate maximă a creierului.

Un alt nutrient esenţial este fierul, o carenţă de fier putând afecta atenţia, capacitatea de însușire a unor noi deprinderi, iar elevii se pot simţi mai obosiţi.