Nutriţioniștii atrag atenţia asupra „fructelor interzise”

378

Deși o veche zicală spune că „un măr pe zi ţine doctorul departe”, nutriţioniștii avertizează că anumite fructe sunt adevărate depozite de zahăr care, mâncate des și în porţii mari, pot afecta starea de sănătate.

„Este important să consumăm o varietate de fructe și legume pentru o sănătate optimă, dar unele fructe conţin o cantitate mare de fructoză și au un conţinut redus de fibre”, a explicat Paula Simpson, cofondator al Zea Skin Solutions, o companie producătoare de dermato-cosmetice și de suplimente alimentare naturale. Deși fructele conţin vitamine, minerale și antioxidanţi, potrivit unui studiu persoanele care consumă mai mult de 74 de grame de fructoză pe zi prezintă cu 87% mai multe riscuri de a suferi de hipertensiune arterială. Aceasta nu înseamnă că trebuie scoase complet fructele din alimentaţie, ci doar că trebuie consumate cu moderaţie și în mod variat.

Există mai multe tipuri de fructe ce sunt considerate ca având un indice glicemic ridicat, ceea ce înseamnă că sunt digerate mai repede și provoacă creșterea rapidă a nivelului de zahăr din sânge. Fluctuaţiile zahărului în sânge cresc riscul apariţiei rezistenţei la insulină, dau o stare de letargie, cresc pofta de zahăr și favorizează creșterea în greutate.

Nutriţioniștii sunt de părere că fructele de pădure și merele sunt cele mai sănătoase fructe, care au un conţinut echilibrat de fructoză. De exemplu, o zmeură sau o afină are doar o calorie. Totodată, merele și murele, afinele, zmeura și merișoarele au un conţinut ridicat de fibre, care contribuie la o digestie optimă și la menţinerea unui nivel echilibrat de glucoză în sânge.

Nutriţioniștii au venit în ajutorul consumatorilor și au întocmit o listă cu fructe care conţin cantităţi mari de zahăr. Fructele exotice litchi conţin 29 de grame de zahăr per porţie, iar nutriţioniștii le recomandă cu moderaţie, deși conţin 136 de miligrame de calciu la o porţie de 100 de grame. Smochinele, de asemenea, cu toate că au în compoziţie potasiu, conţin și o cantitate mare de zahăr și calorii. O smochină de dimensiune mică conţine 8 grame de zahăr și un gram de fibre. Cinci smochine de dimensiuni reduse conţin 150 de calorii. Mango, de asemenea, conţine o cantitate mare de zahăr, și anume 23 de grame per porţie. Bananele, care sunt o sursă bună de potasiu și de alţi micronutrienţi, conţin 14 grame de zahăr la o bananaă de mărime medie.

Totuși, cele mai „vinovate” sunt fructele uscate. Potrivit lui Simpson, o porţie de fructe uscate poate conţine o cantitate de 113 grame de zahăr. „Metodele și tehnicile pentru uscarea fructelor reduc conţinutul de apă și concentrează zahărul din fructe, până la triplarea cantităţii din varianta proaspătă a acestora”, a explicat nutriţionistul Elissa Goodman.

Pentru a beneficia de toate avantajele fructelor fără a exagera cu consumul de calorii și carbohidraţi, experţii recomandă un consum variat de fructe, dar și planificarea consumului pe perioada zilei împreună cu asocierea cu o sursă de proteine și grăsimi sănătoase.

Avocado, care este un fruct, face parte dintre recomandările experţilor în sănătate. Acesta conţine 1 gram de zahăr per bucată. Antioxidanţii din componenţa pepenelui verde îl recomandă pentru recuperarea mai rapidă a energiei pierdute în timpul antrenamentelor intense, iar căpșunile au multă vitamina C, antioxidanţi și fibre și un indice glicemic scăzut, ceea ce le face acceptabile și pentru diabetici.