Atitudini în faţa morţii: cimitirul virtual

440

Facebook a revoluţionat modul în care oamenii comunică în viaţa de zi cu zi. Mai puţin discutat însă este modul în care Facebook schimbă modul în care ne raportăm la moarte.

Pe Facebook există astăzi circa 30 de milioane de profiluri ale unor persoane care nu mai sunt în viaţă. Şi până la sfârşitul acestui an, 3 milioane de utilizatori ai reţelei vor fi murit. Nate Lustig, fondatorul Entrusted, o companie online care ajută rudele să le şteargă celor decedaţi conturile online, a ajuns la această estimare coroborând informaţii privind numărul de utilizatori ai reţelei, vârsta, răspândirea geografică şi ratele mortalităţii în acele regiuni.

Profilurile rămase active după stingerea utilizatorului generează reacţii antagonice. Unii se bucură că mai au o umbră a celui care s-a stins. Că mai pot vedea fotografiile lui, postările pe care le-a făcut. Alţii, din contră, sunt tulburaţi de mesajele de condoleanţe pe care le văd pe wall-ul celui decedat sau de micile reamintiri cu privire la el.

Consolare pentru prietenii lui Anthony

Aşa a fost şi în cazul lui Anthony Dowdell (Dare Dallcan pe Facebook), despre care relatează Huffington Post. Bărbatul în vârstă de 39 de ani s-a sinucis şi nimeni nu a aflat motivul. Probabil puţini ar fi aflat şi despre deces, dacă un prieten de-ai lui nu ar fi postat un anunţ îndoliat pe wall, împreună cu link-ul la un articol care oferea detalii despre cum a murit Anthony. Câţiva din cele câteva sute de prieteni pe care Anthony îi avea pe Facebook au folosit pagina lui pentru a-şi oferi consolare şi pentru a rememora momente frumoase petrecute împreună.

Anthony nu avusese o relaţie bună cu părinţii. Când s-a aflat că aceştia plănuiau să îi incinereze corpul, fără o slujbă de comemorare, prietenii au comunicat pe pagina lui pentru a organiza o mică întâlnire funerară.

Chiar şi la o lună de la înmormântare, prietenii mai apropiaţi au continuat să îl eticheteze în fotografii sau statusuri check-in atunci când vizitau locuri care îi plăceau şi lui Anthony, în semn că încă se gândesc la el şi că este în inimile lor.

Un prilej constant de tristeţe pentru Rohan

Dacă, în cazul prietenilor lui Anthony, Facebook a fost un instrument util, în cazul lui Rohan Aurora, un expat indian care locuieşte în SUA, profilul activ al prietenului său decedat într-un accident în India, a fost un motiv constant de tristeţe.

„Colegii mei de apartament şi cu mine avem o mulţime de prieteni comuni pe Facebook. De aceea primeau mereu sugestia de a-l adăuga pe Lalit ca prieten," a povestit Rohan. „Prietenii mei mă trăgeau deoparte şi îmi ziceau 'Îl cunoşti?' " Rohan a amintit şi ocaziile în care, trecând prin pozele sale, a găsit comentarii ale lui Lalit, prietenul decedat: „sunt forţat să fac click pe numele lui şi să privesc în urmă".

 

În urmă cu trei ani, Facebook a lansat opţiunea de „memorializare" a profilurilor utilizatorilor decedaţi. Apropiaţii lor pot depune o cerere către Facebook, împreună cu un fişier care să ateste decesul. Reţeaua va face ca profilul respectiv să fie vizibil doar prietenilor pe care îi avea cel decedat şi va dezactiva apariţia numelui lui la „Sugestii prieteni", precum şi alte funcţii devenite nejustificate.

Pentru un prieten apropiat, care acceptă mai greu moartea celui drag, va fi poate o consolare să îl poată revedea. Pentru un amic însă, sau o cunoştinţă care acceptă mai uşor decesul cuiva de care nu fusese foarte ataşat, reamintirea morţii acestuia poate fi destul de stânjenitoare. Tocmai de aceea, despre păstrarea profilurilor celor decedaţi pe Facebook nu se poate vorbi în termenii avantajelor şi ai dezavantajelor, însă e limpede că aceasta interferează, şi pozitiv şi negativ, cu viaţa noastră de zi cu zi.