Cât de mult se datorează succesul în viaţă inteligenţei emoţionale?

879

În urcarea treptelor spre succesul în viaţă, atât pe plan profesional, cât şi pe plan personal, dezvoltarea inteligenţei emoţionale devine la fel de importantă precum dezvoltarea capacităţilor intelectuale şi a agerimii minţii. Află de ce este atât de importantă această abilitate şi cum putem să o dezvoltăm.

Dacă am compara mintea cu un motor de înaltă performanţă, atunci inteligenţa emoţională ar fi petrolul care ne permite să ne menţinem şi să ne auto-gestionăm, astfel încât performanţa noastră să atingă potenţialul maxim“, arată raportul O Decadă de Inteligenţă Emoţională, întocmit de compania de consultanţă în afaceri JCA, citează The Guardian.

Ce este inteligenţă emoţională?

Acest tip de inteligenţă se referă la abilitatea de a îţi recunoaşte şi înţelege propriile emoţii, arată Mind Tools. Abilitatea se extinde şi asupra capacităţii de a intui şi de a realiza cum anume îi influenţează pe cei din jur emoţiile pe care le transmitem, dar şi cum putem percepe stările emoţionale ale celor din jur, pentru a înţelege cum se simt şi, deci, pentru a construi relaţii interumane mult mai eficiente.

În cercetările lor cu privire la inteligenţa emoţională, Peter Salovey şi John D. Mayer au identificat patru factori importanţi care stau la baza acestei abilităţi, arată About.com. În primul rând, este vorba de perceperea emoţiilor, lucru care necesită şi o mai mare atenţie în ceea ce priveşte descifrarea limbajului nonverbal uman. Apoi, este necesară folosirea acestor emoţii pentru a determina un anumit mod de gândire. În al treilea rând, factorii care determină anumite emoţii trebuie complet înţeleşi. Nu în ultimul rând, controlul asupra emoţiilor, elementul cheie al inteligenţei emoţionale, trebuie să determine un comportament potrivit, pliat pe emoţiile transmise de cel din faţa noastră.

Psihologul american Daniel Goldman notează cinci elemente definitorii pentru acest concept, arată Mind Tools. Este vorba de conştiinţa privitoare la sine (self-awarness) – adică acea capacitate de a rămâne stăpân pe tine şi de a nu cădea pradă impulsurilor cauzate de emoţii, auto-reglarea (self-regulation) – care se traduce prin a gândi înainte de a acţiona sau prin abilitatea de a controla emoţiile experimentate şi actele impulsive care pot provova necazuri, motivaţia – care îi ajută pe oameni să nu cadă în capcana succesului rapid, de moment, ci să se bazeze pe succesul rezistent, solid, contruit în timp. La acestea se mai adaugă empatia, unul dintre factorii extrem de importanţi în dobândirea inteligenţei emoţionale, şi abilităţile sociale, care fac ca aceşti oameni să fie o companie extrem de plăcută.

Rolul inteligenţei emoţionale

O companie importantă de produse cosmetice a făcut un experiment pentru a testa vechea metodă de recrutare a personalului din vânzări, în contrast cu o modalitate nouă, care punea accentul pe inteligenţa nonverbală, relatează Mind Tools. Rezultatul a fost că angajaţii recrutaţi prin cea de-a doua metodă au înregistrat vânzări cu aproximativ 91.000$ mai mari decât ceilalţi.

Mentorul John Chancellor susţine, într-un articol pe HubPages, că în atingerea succesului, capacitatea intelectuală contează doar în proporţie de 20%. El atrage atenţia că inteligenţa emoţională joacă un rol important în stabilirea unor relaţii solide interumane, datorită unei comunicări eficiente, controlului emoţiilor şi abordării unei maniere constructive de relaţionare.

În procesul de ascensiune profesională, această abilitate devine cu atît mai importantă, cu cât te va ajuta să faci faţă tuturor contextelor sociale care apar la serviciu, dar te va ajuta şi să te remarci prin aptitudini de lider, precum şi calităţi de motivator în cadrul echipei de muncă, arată un articol publicat de organizaţia Help Guide.

De asemenea, Chancellor adaugă faptul că 80% dintre problemele noastre de sănătate se nasc pe baza stresului, care provine din lipsa unui confort emoţional şi psihologic. Atunci când nu ne controlăm nivelul de stres acumulat, putem contribui negativ asupra sănătăţii, lucru care se va vedea prin creşterea tensiunii arteriale, scăderea imunităţii, îmbătrânire prematură şi chiar infarct, atacuri cerebrale sau infertilitate, notează Help Guide. Prin dezvoltarea inteligenţei emoţionale, contribui, în acelaşi timp, la procesul de management al emoţiilor, lucru care te va ajuta în reducerea stresului, atât de nociv pentru organism.

Metode de dezvoltare a inteligenţei emoţionale

Când vine vorba de dezvoltarea acestui tip de inteligenţă, e îmbucurător că, doar cu puţin efort şi practică, această abilitate se poate dezvolta la orice vârstă, a arătat prima cercetare care s-a axat pe creşterea competenţei emoţionale în rândul adulţilor. Chiar şi un curs de două zile şi jumătate a ajutat un grup de adulţi de aproximativ 38 de ani să obţină beneficii semnificative, în raport cu cei care nu au avut parte de un astfel de training, arată un studiu belgian, publicat în Journal of Applied Psychology, notează centrul Greater Good al Universităţii Berkley din California.

Efectele benefice au putut fi observate atât la câteva săptămâni după acest seminar, cât şi peste un an. Participanţii s-au declarat mai puţin stresaţi cu 24% faţă de momentul în care au participat la experiment. De asemenea, ei au experimentat mai puţine simptome de boală sau de lipsă de confort psihologic şi au reuşit să îşi îmbunătăţească relaţiile cu familia sau partenerul, mărindu-şi satisfacţia în viaţă cu aproximativ 12%.

Pentru a-ţi dezvolta inteligenţa emoţională, mai întâi de toate, observă-te pe tine însuţi în relaţiile cu cei din jur şi apoi încearcă să te pui în locul lor pentru a înţelege mai bine situaţia şi pentru a observa ce schimbări poţi face, recomandă Mind Tools.

Ţine cont de modul în care reacţionezi în situaţiile de stres. Păstrarea calmului şi a încrederii în sine, indiferent de situaţie, sunt factori importanţi care te pot ajuta să urci pe scara profesională. Urmăreşte dacă tinzi să te descarci pe alţii sau să arunci vina asupra lor şi încearcă să îţi dezvolţi puterea de a îţi păstra controlul în astfel de situaţii

Analiza asupra propria persoană nu s-a terminat aici, însă. Caută-ţi punctele forte, dar şi pe cele slabe şi găseşte puterea de a accepta că nu eşti perfect. O privire evaluativă şi onestă asupra ta ar putea chiar să îţi schimbe viaţa, arată aceeaşi sursă.

Help Guide notează cinci abilităţi necesare pentru dezvoltarea inteligenţei emoţionale. Este vorba de puterea de control asupra nivelului de stres, de recunoaşterea şi managementul emoţiilor, de stabilirea unor contacte cu ceilalţi folosind limbajul nonverbal, de acceptarea provocărilor care apar şi de abordarea unei modalităţi pozitive şi constructive de rezolvare a conflictelor.