Ce ne poate motiva să muncim cu drag și spor

565

„Atunci când ne gândim la muncă, privim motivaţia și salariul ca fiind același lucru, însă realitatea e că ar trebui, probabil, să adăugăm și alte lucruri — sens, creaţie, provocări, proprietate, identitate, mândrie etc.", este de părere profesorul de economie comportamentală Dan Ariely. Toate aceste elemente ne pot transforma în persoane mult mai productive la locul de muncă, dar și mult mai fericite.

În discursul său, susţinut în cadrul conferinţei TEDxRiodelaPlata, expertul a demonstrat prin rezultatele obţinute în urma unor experimente, că, dincolo de aspectul financiar, există și alte lucruri care ne motivează să muncim.

Într-unul dintre studiile făcute, el a rugat mai mulţi participanţi să construiască figurine folosind piese Lego. În schimbul efortului, ei au primit o sumă simbolică, de 2,7 dolari. La final, ei au fost întrebaţi dacă vor să mai construiască o figurină, dar pentru o sumă cu câteva zeci de cenţi mai mică, iar întrebarea a fost pusă după fiecare construcţie terminată, în timp ce banii oferiţi în schimb erau tot mai puţini. Mai mult, toţi participanţii știau că figurinele lor vor fi dezmembrate apoi. Însă o parte dintre voluntari și-au văzut construcţiile „distruse" imediat ce le-au terminat, iar cealaltă parte și-a putut privi figurinele până la finalul întregului experiment, când urmau să fie distruse.

Rezultatele au arătat că cei din grupa celor care și-au privit lucrările dezmembrate imediat au continuat să construiască circa șapte figurine, în vreme ce participanţii din celălalt grup au realizat 11 construcţii. Faptul că cei din urmă au putut să își admire rodul muncii lor mai mult timp ar putea fi motivul pentru care au continuat să „lucreze" la construirea figurinelor, în ciuda faptului că recompensa primită era simbolică, iar munca lor urma să fie distrusă.

Scriitorul Dan Pink, autorul mai multor cărţi de business și management, este de părere că abilitatea noastră de a munci cu spor și gradul de satisfacţie personal pot fi alimentate de trei factori: autonomie, cunoaștere și scop. Prima dintre acestea, autonomia, ne permite să mergem pe calea pe care ne dorim. În acest sens, Pink oferă exemplul Companiei IT Atlassian. Politica acesteia le permite angajaţilor ca, într-o anumită zi, timp de 24 de ore, aceștia să poată lucra cum, când, cu cine și la orice proiect își doresc ei. La finalul intervalului, ei prezintă rodul muncii lor într-un cadru relaxat, informal. Rezultatele acestei metode au fost spectaculoase și au condus atât la inovarea, cât și îmbunătăţirea produselor.

Următorul element este cunoașterea, acea dorinţă interioară care ne determină să investim resurse în dezvoltarea noastră personală și profesională pentru a deveni mai buni într-un domeniu. „Numai atunci când stăpânim un domeniu, putem simţi că performanţele noastre sunt la cel mai bun nivel și putem avea un sentiment de autonomie, nu o nevoie de a ne baza pe ceilalţi", subliniau antreprenorii Milo și Thuy Sindell, într-un articol pentru Psychology Today.

Ultimul element enunţat de Pink, dar nu cel din urmă, este scopul pentru care iniţiem o acţiune. Acest motiv este cel care ne oferă un sentiment unic și aparte, acela că aducem o schimbare în lume.

O variantă asemănătoare celei enunţate de Pink este cea oferită de psihologul Edward Deci, de la Universitatea Rochester. În urma unui experiment, el sublinia că „acest (efect negativ al banilor asupra motivaţiei) are o importanţă imensă. Ai nevoie de o performanţă de înaltă calitate din partea bancherilor. Ai nevoie de gânditori, de oameni care să rezolve problemele, oameni care pot fi creativi, iar folosirea banilor pentru motivarea lor nu îţi va aduce asta", citează BBC. El punctează că recompensele materiale nu pot satisface nevoile de bază ale individului: „autonomia, sentimentul de a fi competent și cel de a se simţi legat de ceilalţi".

Foto: stockvault.net