Altruismul – cea mai proaspătă tendinţă în televiziune

36

Altruismul face audienţă. Aceasta pare să fie concluzia experţilor intervievaţi la salonul internaţional al audiovizualului de la Cannes, care spun că generozitatea este o nouă modă în programele de televiziune.

A da o mână de ajutor cuiva aflat într-o situaţie de criză şi a-ţi aduce contribuţia la formarea unui cuplu par a fi, la acest moment, ocupaţiile cu cel mai mare lipici la publicul care urmărește programele TV.

Foarte multe dintre noile formate de emisiuni televizate care vor fi difuzate în următoarele luni se vor concentra pe ideea de ajutor între străini, a evidenţiat Virginia Mouseler, director al agenţiei franceze de cercetare de piaţă The Wit. „Dacă în trecut oamenii mergeau să consulte experţi pentru a-şi rezolva problemele, persoanele în dificultate le cer în prezent vecinilor lor să îi ajute," a declarat Mouseler, citată de AFP.

Expertul a adăugat că „cea mai puternică tendinţă din producţiile TV de astăzi constă în sfaturile de la egal la egal."

Ideea transpare puternic din noua grilă de programe pentru următoarele luni. Emisiuni precum „Neighbours", „Audience", „Missing" sau „Please Marry My Boy" demonstrează din plin această tendinţă.

„Neighbours", de exemplu, este o emisiune difuzată de televiziunea celebrei Oprah Winfrey (OWN), care este centrată pe ajutorarea unei familii aflate în criză. Formatul este unul simplu: după o întâlnire colectivă, în cursul căreia membrii familiei îşi dezvăluie problemele, vecinii decid, individual, dacă vor să îi ajute. Membrii familiei trebuie în acest caz să cedeze controlul asupra vieţilor lor unuia sau mai multor vecini, care vor deveni mentorii lor şi îi vor ajuta să găsească soluţii.

În emisiunea difuzată de postul britanic ITV intitulată „Audience", 50 de persoane străine se deplasează la domiciliul unei persoane în criză, care trebuie să ia o decizie importantă, dar care nu reuşeşte să facă faţă situaţiei în care se află. Străinii trăiesc, mănâncă şi dorm în acea casă timp de şapte zile și sunt disponibili pentru a da sfaturi.

În Danemarca, o emisiune cu miez social duce lucrurile și mai departe. Programul „Missing" difuzat începând cu luna ianuarie, îi ajută pe părinţi să îşi găsească copiii dispăruţi, răpiţi şi duşi în străinătate de o persoană apropiată. În primul sezon al emisiunii, 50% dintre copiii răpiţi şi-au regăsit familiile, a precizat Virginia Mouseler.

Un loc aparte în grila de programe îl reprezintă un tip de emisiune cu vechime, însă mereu de actualitate: cea centrată pe formarea de perechi romantice. „Întâlnirile între celibatari reprezintă din nou un subiect puternic", a declarat Rob Clark, directorul departamentului de dezvoltare a divertismentului mondial la FremantleMedia, una dintre cele mai mari societăţi de producţie de emisiuni de divertisment din lume.

Găsirea sufletului pereche îi preocupă deopotrivă pe scandinavi ca și pe israelieni și australieni.

În Franţa, Belgia și Germania, foarte populară este emisiunea „L'Amour est dans le pré" (asemănătoare ca temă cu „Fermier. Caut nevastă").

„Please Marry My Boy" a debutat în Australia la începutul acestui an. Este o emisiune în care trei mame îşi ajută fiii să îşi găsească soţia ideală. Și israelienii urmăresc o emisiune în care personajul principal primește ajutor pentru a-și găsi perechea. În „Dear Neighbours, Help Our Daughter Find Love", o comunitate întreagă ajută fiica unei familii locale să îşi găsească un soţ.

Oamenii nu se uită însă numai la emisiuni cu final fericit. Emisiunea „Fools for Love", difuzată în Danemarca, își pune uneori participanţii celibatari în ipostaza de a regăsi un fost prieten sau o fostă prietenă în spatele peretelui de latex care îi desparte de un „potenţial suflet pereche".

Dacă această tendinţă va contagia și televiziunile din România, rămâne de văzut. Până atunci însă, piaţa românească a reality-show-urilor are de spălat o mulţime de rufe murdare, între care și apetitul pentru vulgaritate. În 2010, Consiliul Naţional al Audio-vizualului (CNA) a amendat posturile românești cu 105.000 lei numai în ultimul an pentru scenele vulgare din emisiunile de tip reality-show.

Acestea proliferează pe timp de criză, este de părere Răsvan Popescu, președintele CNA, pentru că sunt ieftine și ușor de făcut. Pentru televiziuni contează audienţa și mai puţin valoarea educativă a acestor emisiuni. Povestea trebuie să fie bine scrisă, contează mai puţin dacă este reală sau nu.