Fă-i să dea click. Ce înseamnă un clip viral și cum ajunge așa

2316

Într-o singură săptămână, clipul YouTube în care un veteran american ajuns pe străzi trece printr-o schimbare dramatică de look a fost urmărit de peste 13 milioane de ori, realimentând o întrebare fără răspunsuri prestabilite: Ce face ca un video să ajungă viral?

Într-o singură săptămână, clipul YouTube în care un veteran american ajuns pe străzi trece printr-o schimbare dramatică de look a fost urmărit de peste 13 milioane de ori, realimentând o întrebare fără răspunsuri prestabilite: Ce face ca un video să ajungă viral?

Clipul contractă în 2 minute transformarea de două ore prin care a trecut bărbatul în vârstă de 54 de ani (vezi Galeria Video). Fără adăpost, ciufulit, nebărbierit și îmbrăcat cu haine ponosite, Jim Wolf se lupta de multă vreme cu sărăcia și alcoolismul. La finalul videoclipului, același Wolf este curat, tuns, bărbierit și îmbrăcat într-un costum impecabil. Transformarea uimește, însă clipul video nu i-a adus doar o schimbare de înfăţișare, ci și o schimbare calitativă a vieţii. Potrivit BBC, după boom-ul de notorietate pe care i l-a adus clipul, Wolf a început să frecventeze întâlnirile Alcoolicilor Anonimi și s-a mutat la sora lui.

Povestea din spatele poveștii

Clipul a fost realizat de producătorul Rob Bliss, care și-a dorit să facă o campanie de conștientizare și de strângere de fonduri pentru Degage Ministries, un ONG pentru persoanele fără adăpost, cu sediul în Grand Rapids. Ca urmare a viralului, organizaţia a reușit să obţină donaţii în valoare de nu mai puţin de 50.000 de dolari.

Poveștile emoţionante „vând” pe internet, așa cum vând și în viaţa reală. Iar cazul lui Wolf nu este neapărat emblematic, fiindcă povești similare pot spune și Glen James sau Billy Ray Harris ori Ted Williams. Toţi trei locuiau pe străzi, în America, până când un clip video cu ei, postat pe YouTube, i-a făcut faimoși la nivel internaţional.

Clipuri video cu happy-end

Glen James a returnat o geantă pierdută, în care se aflau în jur de 40.000 de dolari. Vestea a făcut înconjurul ţării, iar oameni generoși, mișcaţi de gestul bărbatului vagabond din Boston, au donat pentru acesta o sumă de două ori mai mare decât cea pe care a returnat-o. Așa se întâmplă că, în septembrie, James avea în cont peste 110.000 de dolari.

Billy Ray Harris și-a putut cumpăra o casă în Kansas, scăpând, în sfârșit, de chinul de a trăi sub un pod, după ce a înapoiat un inel cu diamant pe care o femeie îl scăpase din greșeală în cutia lui pentru cerșit.

În 2011, Ted Williams s-a trezit asaltat de oferte din partea diferitelor posturi de radio, după ce o ţară întreagă a aflat cum Williams îi distra pe trecătorii cărora le cerea bani, recitându-le discursuri pe o voce radiofonică.

Viralul, între matematică și artă

Astfel de istorii de viaţă au o fenomenală priză la public, iar portalul upworthy.com ridică popularizarea lor la nivel de artă. Calificat de The Atlantic drept „un viral wizzard” (vrăjitor al clipurilor virale), site-ul și-a făcut un renume internaţional din publicarea clipurilor cu un puternic conţinut emoţional, care au în spate și o componentă etică. Iar reţeta lor pare să funcţioneze atât de bine, încât l-a convins și pe Bill Gates să investească.

Fundaţia Bill și Melinda Gates sponsorizează site-ul pentru a beneficia de know-how-ul fondatorilor lui, capabili să reîncadreze un clip promiţător, dar prost prezentat, astfel încât să fie vizualizat în valuri și monetizat ca atare.

Istoria site-ului upworthy.com este demnă de un studiu de caz. Primul lor milion de vizualizări a fost obţinut în urma publicării unui clip audio care cuprindea declaraţiile pline de patos ale purtătorului de cuvânt pentru afaceri externe al Irlandei, Michael D. Higgins. Acesta se adresa moderatorului unui talk-show american, care se opunea planului Obamacare.

Astăzi, upworthy.com este o adevărată „mașină de hit-uri”, scrie The Atlantic, atât de convingătoare, încât Fundaţia Bill și Melinda Gates a decis să apeleze la ea pentru a-și lansa campania globală pentru luptă împotriva sărăciei mondiale.

Emoţia duce mesajele mai departe

Ce face ca astfel de clipuri să capete popularitatea uriașă de care se bucură? Răspunsurile variază. „Motivul numărul 1 pentru care un clip video ajunge viral este sentimentul pe care îl creează”, susţine Rob Bliss. „Cu cât este mai puternic acel sentiment, cu atât mai de succes va fi clipul.”

Comentând pe marginea clipului cu Jim Wolf, Alastair Murray, director de proiecte la Organizaţia creștină Housing Justice, spunea că videoclipul îi amintește publicului că oricine își poate pierde locul de muncă și casa sau chiar stabilitatea vieţii. „Clipul îi ajută pe oameni să vadă persoana reală din spatele nevoiașului bărbos, cu care le-ar fi greu să vorbească”, a punctat Murray pentru BBC.

Cei de la upworthy.com mizează, în plus, pe forma de prezentare a clipurilor, argumentând că un conţinut bun ambalat prost nu va face audienţă. Rezumată în câteva cuvinte, filosofia lor (pe cât de admirată, pe atât de dezavuată) este să publice „lucruri care contează” cu titluri care nu spun totul, dar spun suficient cât să te facă să dai click. Simplu de formulat, strategia lor este mai matematică decât pare, site-ul testând pe o audienţă selectată mai multe variante de titluri înainte să publice orice pe reţelele sociale media. Reţele despre care spun că sunt principala lor sursă de trafic.