Lecţiile de muzică din copilărie stimulează dezvoltarea creierului

358

Creierul persoanelor care au studiat un instrument muzical în copilărie dezvoltă o abilitate mai bună de răspuns la sunetele vorbirii, susţin cercetătorii americani, scrie BBC.

Experţii de la Universitatea Northwestern au analizat creierele a 44 de adulţi cu vârste cuprinse între 50 și 80 de ani. Ei au vrut să evalueze activitatea înregistrată la nivelul trunchiului cerebral auditiv, regiunea care se ocupă de procesarea informaţiei sunetelor, în momentul ascultării silabei „da”, reproduse printr-un sintetizator de discurs.

Rezultatele experimentului au arătat că răspunsul la sunet a fost mult mai rapid în cazul participanţilor care au studiat muzica în copilărie, pentru o perioadă de 4 până la 14 ani. De asemenea, cu cât perioada în care au cântat la un instrument muzical a fost mai îndelungată, cu atât rapiditatea răspunsului a crescut.

Abilitatea de răspuns la sunete este extrem de importantă, în special pe parcursul procesului de îmbătrânire, când creierul suferă modificări ce pot altera capacitatea auditivă. De aceea, rezultatele studiului sugerează că orele de muzică studiate la școală sau exersatul la un instrument muzical în copilărie ar putea aduce beneficii importante creierului și sistemului auditiv la maturitate, subliniază cercetătorii.

Unii experţi sunt de părere că lecţiile muzicale sunt un exerciţiu bun pentru sistemul auditiv, iar o cercetare anterioară a arătat că persoanele care au studiat unui instrument muzical în copilărie s-au dovedit a fi mai buni ascultători decât ceilalţi.

Cu toate acestea, cercetătorii nu pot spune cu precizie dacă lecţiile de muzică au fost cele care au motivul producerii efectelor benefice asupra creierului, din cauza dimensiunii reduse a studiului. Totodată, s-ar putea ca și statutul socioeconomic să joace un rol în acest fenomen.

Cercetarea recentă a fost publicată în Journal of Neuroscience.