Poate simţi că meriţi o mărire de salariu, lucrezi cu echipamente depăşite de vreme şi ţi-ai dori unele noi pentru a munci mai eficient sau poate pur şi simplu ţi se pare că ideea şefului tău nu este una tocmai strălucită. Problema este că nu ştii cum îţi poţi expune aceste gânduri fără să fii concediat şi poate chiar să îţi periclitezi întreaga carieră.

Iată câteva dintre cele mai delicate situaţii cu care te poţi confrunta, la un moment dat, la locul de muncă şi sfaturi despre cum le poţi aborda cu tact, oferite de CNN.

1. „Vreau o mărire de salariu". Joseph Greeny, autorul cărţii Conversaţii esenţiale: Instrumente pentru a vorbi în momentele în care miza este mare (Crucial Conversations: Tools for Talking When Stakes Are High), susţine că în astfel de momente, primul pas este să te documentezi în legătură cu ce salarii primesc persoanele care au aceeaşi poziţie ca şi tine. Următorul lucru pe care îl ai de făcut este să arăţi de ce performanţele tale merită să fie răsplătite cu un salariu mai mare. El punctează că nu ar trebui să recurgi la varianta în care îi spui şefului că ai nevoie de mai mulţi bani din motive personale, pentru ca mărirea ta salarială să nu fie doar o „contribuţie caritabilă".

 

2. „Am fost evaluat incorect". Poate că nu ţi-au fost recunoscute meritele în anumite situaţii, iar în altele ai căzut drept „ţap ispăşitor", deşi nu era vina ta. Grenny susţine că este mult mai riscant să nu spui nimic despre acest lucru, decât să îţi expui părerea. Dacă simţi că eşti subapreciat la serviciu, atunci discută cu superiorul tău şi află ce anume aşteaptă acesta de la tine. De asemenea, cere feedback în legătură cu munca ta, pentru a te putea evalua corect şi pentru a-ţi corecta greşelile.

3. „E ceva ‚putred' la mijloc". Nimănui nu-i plac pârâcioşii, pe care colegii i-ar putea acuza că nu au spirit de echipă, dar dacă nu aduci la cunoştinţă unui superior neregulile pe care le observi, te-ai putea transforma în complice. În astfel de momente poţi să explici, cu diplomaţiei, că te gândeşti la interesele companiei şi ale şefului tău şi că intuieşti câteva efecte negative ale neregulilor pe care le-ai observat asupra companiei. Dacă superiorul tău îţi spune că este la curent cu situaţia şi nu plănuieşte să facă ceva în această privinţă, îi poţi sugera să aveţi o discuţie împreună cu cineva de pe o poziţie mai înaltă din companie, sugerează Grenny, pentru a evita situaţia în care faci această mişcare „pe la spatele" şefului tău.

4. „Îmi lipsesc lucruri importante pentru a face treaba bine". Poate că lucrezi pe un calculator vechi, cu programe depăşite sau chiar cu termene limită nerealiste şi toate acestea îţi scad eficienţa la serviciu. Fixează o întâlnire cu şeful tău şi explică-i calm care sunt acele lucruri care te îngrijorează şi care îţi scad productivitatea, notând ceea ce ai avea nevoie pentru a-ţi face treaba mai bine. Evită tonul mânios, agresiv şi limbajul neadecvat, notează Grenny.

5. „Eu am o idee mai bună". În momentele în care urmează să îţi expui un punct de vedere care vine în contradicţie cu cel al şefului tău trebuie să tratezi întreaga situaţie cu foarte mult tact, pentru a nu părea că încerci să îţi discreditezi superiorul, ci că îţi doreşti să ajuţi. Demonstrează-i prin dovezi solide că planul său nu este unul fezabil şi nu uita să îi reaminteşti că obiectivul pe care îl urmăreşti este acela ca întreaga echipă să reuşească.