Cum să-ţi formezi obiceiuri bune?

980

Nu îţi este uşor să renunţi la un obicei rău şi nici să îl înlocuieşti cu unul bun. Totuşi este un lucru necesar, pentru că, într-un fel sau altul, îţi afectează viaţa.

“Valoarea ta este determinată de ceea ce rămâne după ce scazi obiceiurile proaste din cele bune”, spunea Benjamin Franklin. Specialiştii spun că este nevoie de 21 până la 100 de zile pentru a introduce un obicei nou în viaţa ta, depinzând de complexitatea acestuia, de gradul de plăcere pe care ţi-o produce, de cât de multe schimbări presupune sau de recompensa pe care o oferă, fie pe termen scurt, fie pe termen lung.

Formarea unui nou obicei nu este deloc uşoară, pentru că presupune, printre altele, multă voinţă, atenţie şi concentrare. Este mult mai uşor şi la îndemână să mergi pe un drum cunoscut, decât să mergi pe unul nou. Însă înlocuirea obiceiurilor rele sau pur şi simplu formarea unora noi este esenţială pentru a avea o viaţă frumoasă. De asemenea, obiceiurile noastre ne definesc şi scot în evidenţă anumite trăsături, fie pozitive, fie negative.

Obiceiurile se compun din trei elemente: factorii declanşatori, comportamentul în sine şi recompensa sau scopul. Factorul declanşator este cel care determină nevoia de a face un anumit lucru. Spre exemplu, mulţi dintre fumători simt nevoia să fumeze atunci când beau cafea, deci cafeaua este un factor declanşator pentru fumat. Comportamentul produs de către factorul declanşator are de obicei un scop, urmăreşte o recompensă. Atunci când se creează o legătură între factorul declanşator şi comportament se crează un obicei; cu cât mai strânsă legătura, cu atât mai înrădăcinat obiceiul.

Iată 2 sugestii pentru a elimina un obicei rău:

1. Identifică factorul declanşator şi recompensa. În felul acesta le vei putea analiza şi vei putea rupe legătura dintre ele. Mai mult decât atât, este posibil ca în spatele aşa-zisei recompense să existe un cu totul alt scop. Spre exemplu, este posibil ca prăjitura pe care o mănânci zilnic la prânz cu o prietenă să aibă menirea de a-ţi satisface plăcerea gustului, însă s-ar putea ca, de fapt, scopul, recompensa acestui comportament să fie plăcerea de a sta în compania acelei persoane sau de a socializa.

2. Găseşte alternative la presupusa recompensă. Dacă ai identificat o falsă recompensă, înlocuieşte-o cu cea adevărată (în cazul de mai sus, socializarea).

Și iată câteva sugestii pentru a reuşi în procesul de formare a obiceiurilor, potrivit psychologytoday.com:

1. Stabileşte un obiectiv. Va fi mult mai uşor în procesul de formare a obiceiului. Spre exemplu, dacă vrei să începi să faci exerciţii fizice în mod regulat, stabileşte-ţi ca obiectiv pierderea în greutate şi îţi va fi mult mai uşor.

2. Caută un factor declanşator. Acest lucru înseamnă să cauţi o circumstanţă, un obiect sau orice altceva care te poate face să ai un anumit comportament.

3. Întăreşte legătura dintre obicei şi factorul declanşator. 

4. Gândeşte-te la recompensă. Luând în considerare exemplul de mai sus, recompensa poate fi reprezentată de beneficiile asupra sănătăţii şi de un aspect fizic mult mai frumos.

5. Caută sprijin, susţinere la cei din jurul tău.

7. Fă în aşa fel încât să înlesneşti acest comportament, nu să îl împiedici.

8. Fă o listă cu beneficiile acestui nou comportament. Te va ajuta să faci faţă ispitei de a renunţa la noul comportament până când acesta va deveni un automatism.