Se ştie că teama ne poate paraliza, atât din punct de vedere personal cât şi profesional, ne poate inhiba, ne poate împiedica să ne atingem scopurile şi visele şi chiar ne poate îmbolnăvi. Psychology Today propune 8 metode pentru a trăi mai sănătos şi mai bine, învingând teama:

Se ştie că teama ne poate paraliza, atât din punct de vedere personal cât şi profesional, ne poate inhiba, ne poate împiedica să ne atingem scopurile şi visele şi chiar ne poate îmbolnăvi. Psychology Today propune 8 metode pentru a trăi mai sănătos şi mai bine, învingând teama:

Să înţelegem de unde vine teama. Teama este un mecanism al organismului uman menit să ne salveze viaţa în situaţiile în care ne aflăm în pericol. Însă de multe ori, oamenii se tem de multe lucruri care, de fapt, nu le pun viaţa în pericol, ci mai degrabă determină un simţământ de siguranţă. Nu putem elimina simţământul de teamă din viaţa noastră, dar îl putem controla.

Să stabilim dacă teama este folositoare sau distrugătoare. Dacă ne este teamă de faptul că ne-am putea lovi de ceva în timpul unei sărituri de la mare înălţime, atunci teama este folositoare, pentru că în felul acesta putem evita un accident. Însă, dacă nu îndrăznim să scriem o carte, spre exemplu, de teama unui eşec, atunci teama este distrugătoare. Învăţând să clasificăm teama în funcţie de circumstanţe, vom putea controla mai bine acest simţământ.

Să nu confundăm teama cu protecţia. De multe ori luăm anumite decizii pe baza principiului „în cazul în care”. Acest „în cazul în care”, poate fi, în anumite cazuri, o teamă mascată, considerată în mod greşit protecţie, lucru care ne dăunează.

Să ne debarasăm de teamă. Dacă sesizăm că, în anumite cazuri, teama ne face mai mult rău decât bine, să încercăm să ne debarasăm de ea, conştientizând faptul că, de fapt, nu există motive de îngrijorare sau de teamă.

Să ne bazăm pe credinţă. În loc să lăsăm vocea temerii să ne paralizeze, să lăsăm vocea credinţei să ne încurajeze şi să ne ajute să depăşim teama.

Să avem încredere. Susan Jeffers, autoare a cărţii Feel the Fear And Do It Anyway, arată că la baza tuturor simţămintelor de teamă stă teama că nu putem face faţă unei anumite situaţii sau teama de a nu fi la înălţime. Atunci este momentul să învingem teama, având încredere în noi înşine că putem depăşi acea problemă sau situaţie.

Să cerem sfaturi. Atunci când suntem într-o situaţie în care teama, în mod justificat sau nu, a pus stăpânire pe noi, cel mai înţelept este să căutăm călăuzire divină şi ajutorul celor din jur.

Să fim înconjuraţi de persoane curajoase. Atunci când în jurul nostru se află persoane fricoase, în mod sigur, acestea nu ne vor ajuta să ne învingem propria teamă. Dar când suntem înconjuraţi de persoane curajoase, acest lucru ne va inspira şi ne va face să fim mai siguri pe noi înşine.