De ce este mersul cu bicicleta atât de popular în Olanda

1149

Olanda se află pe locul al doilea în topul celor mai prietenoase oraşe cu bicicliştii, conform Barometrului de Ciclism al Federaţiei Europene de Ciclism, fiind depăşită doar de Danemarca. Numărul de biciclete din Olanda îl depăşeşte pe cel al locuitorilor ţării, notează BBC.

În perioada 1950-1960, Olanda a experimentat o creştere a numărului de deţinători de automobile, lucru care a condus la congestionarea drumurilor şi a provocat o creştere a numărului de decese cauzate din cauza accidentelor rutiere, notează corespondentul BBC de la Haga, Anna Holligan. Numai în 1971, peste 3.000 de persoane au murit, dintre care 450 de copii, din cauza incidentelor rutiere. Situaţia a condus la apariţia unei mişcări sociale, denumită Stop de Kindermoord (Opriţi Omorârea Copiilor), al cărei nume a fost inspirat din articolul scris de jurnalistul Vic Langenhoff care şi-a pierdut propriul copil într-un astfel de incident. La aceasta s-a adăugat şi criza petrolului din Orientul Mijlociu din anul 1973, când ţările producătoare au oprit exporturile de petrol către SUA şi Europa de Vest. Pe fondul acestor presiuni, guvernul olandez a început să investească în infrastructura pentru biciclişti.

Au fost construite reţele vaste de piste pentru circulaţia pe biciclete, marcate distinct, având suprafeţe netede, suficient de late pentru a permite mersul pe mai multe rânduri, cât şi depăşirea. Mai mult, în anumite oraşe, rutele pentru biciclişti sunt separate de drumurile pentru automobile, iar în zonele unde spaţiul este insuficient, există semne de circulaţie pe care scrie „Stradă pentru Biciclete: Maşinile sunt oaspeţi". În zonele cu sensuri giratorii, bicicliştii sunt cei care au prioritate, faţă de restul participanţilor la trafic.

În anumite oraşe, precum Amsterdam sau Haga, circa 70% dintre călătorii sunt realizate cu bicicletele, iar în anumite şcoli aproximativ 90% dintre elevi ajung la ore folosind acest mijloc de transport. Ciclismul este promovat de la o vârstă fragedă în Olanda. Dacă sunt prea mici, copiii sau bebeluşii sunt transportaţi pe biciclete cu ajutorul unor scaune special construite pentru a proteja micţuţii. Pe măsură ce aceştia cresc, părinţii le achiziţionează propriile lor vehicule cu pedale. Şcolile au, de asemenea, în programa obligatorie, lecţii dedicate mersului pe bicicletă.

În ceea ce priveşte locurile de „parcare", există spaţii special amenajate în toate şcolile, dar şi în faţa clădirilor de birouri şi a magazinelor. Gara centrală din oraşul Groningen dispune de o „parcare" vastă unde pot încăpea 10.000 de biciclete.

Aşa cum remarcă Anna Holligan, există o mai mare înţelegere din partea şoferilor din Olanda pentru biciclişti în situaţiile în care împart aceeaşi stradă, pentru că toată lumea pedalează, ori cunoaşte pe cineva care merge pe bicicletă. La rândul lor, bicicliştii trebuie să respecte regulile de circulaţie. În cazul în care le încalcă şi, de exemplu, „conduc" imprudent sau în zone unde accesul cu aceste mijloace de transport nu e permis, ori sunt prinşi fără lumini speciale sau fără reflectoare pe timp de noapte, ei riscă să primească amenzi de la ofiţerii de poliţie care, la rândul lor folosesc, de cele mai multe ori, bicicleta.

Datorită măsurilor, infrastructurii şi reglementărilor legale, bicicliştii olandezi se simt mult mai în siguranţă atunci când merg cu bicicleta, iar experienţa pedalatului este mult mai plăcută, conchide Holligan.