De ce ne plac fotografiile selfie

420

Considerate fie o formă de exprimare, fie o dovadă de vanitate, fotografiile selfies au devenit un trend tot mai răspândit, iar fenomenul poate fi explicat atât de avansul tehnologic, cât și de modul prin care ne autopercepem.

Până ajunge să fie publicat pe reţelele sociale și împărtășit cu prietenii, un selfie (sau fotografia pe care ne-o facem singuri) poate fi refăcut de câte ori este necesar, astfel încât să ne înfăţișeze mai atrăgători. Iar dispozitivele moderne ne permit un mai bun control asupra propriei imagini datorită posibilităţii de vizualizare a chipului în momentul fotografierii (cu ajutorul camerelor foto frontale) și a rezultatului final.

„Pentru prima dată suntem în stare să fotografiem și să refotografiem imagini cu noi înșine până când putem produce o ilustraţie mai aproape de o potrivire cu percepţia felului în care credem că arătăm”, puncta James Kliner, specialist în neurologie la University College London, pentru BBC.

Aceste funcţii oferite de dispozitivele moderne sunt cu atât mai importante, cu cât există dovezi care arată că fiecare dintre noi se percepe ca fiind mult mai tânăr și mult mai atrăgător decât este în realitate. Motivul pentru care ne construim această imagine ușor distorsionată faţă de cea reală poate fi explicată de faptul că fiecare dintre noi este foarte puţin conștient de cum arată chipul propriu la un moment dat, explică Kliner.

În mod normal, ne petrecem foarte puţin timp analizându-ne propria fizionomie și mimică. Percepţiile noastre cu privire la propriile trăsăturile faciale se formează doar atunci când ne privim în oglindă și pe baza senzaţiilor pe care le receptăm în momentul în care mușchii feţei se mișcă în anumite situaţii. De regulă, o mare parte din viaţă suntem atenţi la chipurile și expresiile faciale ale celor cu care intrăm în contact.

Din acest motiv, suntem foarte puţin conștienţi de imaginea reală a chipului nostru, sugerează expertul. În acest sens, el oferă ca exemplu un studiu în care participanţii au fost rugaţi să identifice fotografia originală, dintr-un set de imagini selfies prelucrate în programe specializate de editare foto. În unele poze trăsăturile au fost modificate astfel încât subiectul să pară mai atrăgător, iar în altele a fost urmărit rezultatul invers.

Concluzia studiului a fost neașteptată: participanţii nu au reușit să identifice imaginea originală, care îi reprezenta, din setul de poze. În schimb, voluntarii au avut tendinţa de a considera că imaginile prelucrate astfel încât să îi arate mai atrăgători decât sunt în realitate sunt cele originale. „Dată fiind slaba reprezentare pe care o avem a felului în care arătăm, acest lucru nu e, probabil, surprinzător”, subliniază Kliner.

Pe de altă parte însă, există și voci care susţin că nu atât surprinderea unei imagini atrăgătoare este esenţa unui selfie, cât povestea spusă prin imagine. „Este mai degrabă legat de un moment și de o poveste decât de o fotografie. Nu are legătură cu a fi frumos”, a declarat Frédéric della Faille, fondatorul serviciului de photo-sharing Frontback, pentru NY Times.