Raport CE: Românii au performanţe slabe la învăţământ

47

Numărul românilor care citesc şi scriu cu dificultate este încă destul de ridicat, procentul fiind de 40%, în 2009, comparativ cu media de 17% înregistrată la nivelul Uniunii Europene.

Concluzia se desprinde din ultimul raport al Comisiei Europene cu privire la progresele realizate în învăţământul european, informează Mediafax.

Rata de participare la toate nivelurile de educaţie a înregistrat o scădere în România, în ultimii 2 ani, ajungând la 78,3% în anul şcolar 2009-2010, deşi, în ultimul deceniu, această rată a reuşit să urce până la peste 80%. Fetele din România participă într-o pondere mai mare decât băieţii la procesul de învăţământ, potrivit unui raport al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS). Raportul arată că numărul copiilor români care sunt incluşi în învăţământul preşcolar este mai mare, peste 91% dintre copiii înscrişi în clasa I venind după ce au frecventat programul de grădiniţă, notează Agerpres.

Raportul CE confirmă această creştere a includerii copiilor în învăţământul preşcolar. Rata de participare la învăţământul preşcolar a crescut în Romania de la 67,6% în 2000, la 81,8% în 2008, ajungând la 82,8% în 2009.

Numărul personalului angajat în învăţământ a scăzut faţă de anul şcolar precedent cu 2,3%. De asemenea, s-au înregistrat scăderi şi în privinţa personalului didactic, în special în învăţământul primar, gimnazial şi profesional.

Noua Lege a educaţiei naţionale va creşte rolul părinţilor în procesul de educaţie, a declarat Daniel Funeriu, ministrul educaţiei, cu prilejul lansării programului de conferinţe „Ai copil. Învaţă să fii părinte!" Părinţii vor fi reprezentaţi în Consiliul de Administraţie al şcolii.

„Vestea bună este că nivelul educaţiei în Europa a crescut considerabil. Tinerii care absolvă învăţământul secundar şi învăţământul superior sunt mai mulţi decât acum 10 ani. Dar abandonul şcolar timpuriu continuă să reprezinte o problemă care afectează un tânăr din 7 în Uniunea Europeană şi unul din 5 elevi are în continuare competenţe reduse de citire la vârsta de 15 ani. Iată de ce învăţământul şi formarea se numără printre obiectivele esenţiale ale strategiei Europa 2020. Avem nevoie de eforturi suplimentare din partea statelor membre pentru a ne îndeplini obiectivele comune europene", a declarat Androulla Vassiliou, comisar pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret.

Constrângerile provocate de criza economică nu ar trebui să determine reducerea bugetelor alocate învăţământului în statele europene, iar banii care sunt alocaţi educaţiei trebuie să fie folosiţi cu maximum de eficienţă, a mai subliniat Vassiliou.

Raportul CE arată că participarea adulţilor la procesul de învăţare continuă, pe tot parcursul vieţii, este un indicator la care România nu stă foarte bine, spre deosebire de state precum Danemarca, Suedia şi Finlanda. Nivelul mediu de participare a populaţiei de vârstă activă la învăţarea pe tot parcursul vieţii trebuie să atingă cel puţin 15% în următorii 9 ani, conform strategiei Europa 2020, a Comisiei Europene.

(Foto: inpascani.ro)