Testarea cunoştinţelor e mai eficientă decât „tocitul”

96

Un studiu publicat recent în revista „Science" demonstrează că testarea cunoştinţelor prin întrebări ajută în mod activ la învăţare, fiind o metodă mai eficientă de sedimentare a informaţiei în comparaţie cu celelalte tehnici folosite.

Metodele cele mai populare de învăţare – repetarea sistematică a materialului (aşa-numitul „tocit") şi realizarea unor diagrame detaliate, prin care se fac corelaţii între diversele informaţii memorate – le lasă studenţilor impresia că ştiu materia mult mai bine decât o ştiu în realitate.

Experimentul citat de „Science" relevă faptul că niciuna dintre cele două metode nu este atât de eficientă precum este testarea. Rezultatele au surprins o serie de experţi în ştiinţe cognitive şi specialişti în educaţie.

„Învăţarea ţine în totalitate de procesul de extragere, de reconstrucţie a informaţiei. Cred că acum înţelegem un aspect fundamental în ceea ce priveşte modul în care mintea funcţionează atunci când ne referim la recuperarea amintirilor", a declarat Jeffrey Karpicke, profesor de psihologie la Universitatea Purdue şi autor principal al studiului.

„Studenţii testaţi după lectură îşi recunosc lacunele în cunoştinţe şi pot reveni asupra aspectelor pe care nu le stăpânesc, iar apoi pot reorganiza informaţia într-un fel ce facilitează accesul la ea", a afirmat Marcia Linn, profesor în domeniul educaţiei la Universitatea din California.

„Dacă accesăm informaţiile imediat după ce le-am stocat în creier, se creează o conexiune care va facilita reproducerea lor ulterioară. Practic, este un fel de antrenament pentru ceva de care vom avea nevoie mai târziu", a explicat fenomenul Robert Bjork, psiholog la Universitatea din California.

(Foto: Dreamstime)