Faţa nevăzută a modei și ispita sclavagismului modern

313

Anul trecut lumea modei a fost cutremurată de un scandal monstru după ce o fetiţă de doar 10 ani a făcut un pictorial sexy în revista Vogue. Tocuri, ojă, farduri, bijuterii și un decolteu adânc, imaginea senzuală a fetiţei a provocat o dezbatere aprinsă despre sexualizarea copiilor. Astăzi însă totul s-a șters cu buretele. „Primul secret în lumea modellingului este să îţi începi cariera între 5 și 10 ani", spune un vânător de modele, într-un nou documentar despre viaţa de model.

Documentarul „Girl Model" prezintă traseul unei adolescente recrutată de un impresar din Siberia pentru a deveni model în Japonia. „În Japonia sunt iubite fetele slabe. Ea este proaspătă, tânără", o caracterizează impresarul pe Nadia, o copilă de 13 ani, dintr-un sat pierdut din nord-estul Rusiei.

„Nu poţi fi îndeajuns de tânără. Când mă gândesc la frumuseţe, mă gândesc la tinere", crede Ashley Arbaugh despre potenţialele ei cliente, relatează Mediafax.

„Girl Model" nu este singurul documentar care s-a făcut pentru a atrage atenţia opiniei publice asupra lucrurilor rele care se întâmplă în culisele spectacolelor de modă.

Sara Ziff avea și ea doar 14 când și-a început cariera de model. Al treilea casting a fost în New York. Fotograful i-a spus să își dea jos bluza, după care pantalonii și la sfârșit sutienul. „Era ca un rechin care se învârtea în jurul meu, mă măsura cu privirea și nu spunea nimic. Am făcut ce mi-a spus. Vroiam să obţin castingul", povestește Ziff pentru Guardian, despre fosta sa viaţă de model în documentarul „Picture me".

Sara Ziff e ceea ce unii ar numi un pârâcios. Ea însăși a făcut bani din modeling cât să îi ajungă toată viaţa, lucrând pentru cele mai mari branduri din industrie: Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Stella McCartney, Dolce & Gabbana, Gap, Marc Jacobs, Louis Vuitton, Gucci și Chanel, iar la 20 de ani câștiga mult mai mult decât tatăl ei, profesor de neurobiologie la universitate.

Documentarul arată însă declinul ei, de la o fată de 18 ani intoxicată de banii pe care îi câștiga, la o persoană extenuată fizic și psihic înainte de 20 de ani. „La sfârșit nu eram decât o carcasă", spune ea. În film o puteţi urmări cerând o zi liberă, dar este refuzată. Până la sfârșitul documentarului slăbise îngrijorător de mult, și nu pentru că se înfometa, ci pentru că efectiv nu avea timp să mănânce.

„Devii o păpușă vie," spune Ziff. Oricâţi bani ai câștiga, fiecare decizie care te privește e făcută de altcineva. Deși cresc, fetele rămân la fel ca atunci când au intrat în industrie. Sunt încurajate să nu se gândească la viitorul lor și să rămână la acceași greutate și formă a corpului ca la 13 ani. Ziff povestește pentru Guardian că unele modele se înfometează, doar pentru că este singurul aspect al vieţii lor pe care îl pot controla. Acum ea este studentă la Universitatea Columbia și mai pozează după cum hotărăște singură.

„La sfârșitul zilei obișnuiam să mă întreb care e diferenţa dintre a poza în chiloţi pentru Calvin Klein sau a face striptease. În ambele cazuri te compromiţi. Cât de departe aș fi în stare să merg pentru a încasa un cec gras?"

Iar partea sexuală a industriei trece de ședinţele foto, spune Ziff. „Când lucrezi la un anumit nivel nu mai există nicio separare între viaţa personală și meserie. Trebuie să te duci la anumite petreceri și să te ameţești. Ești mereu sub presiune de a bea ceva cu vreo persoană care are un motiv ascuns, pentru că ei pot să te bage într-o campanie de 100.000 de dolari și nu vrei să îi superi. Ei au puterea."

Un reportaj difuzat anul trecut de postul de televiziune ABC susţine declaraţiile lui Ziff. Reportajul arată viaţa unor fete venite la New York pentru a intra în această industrie. Fetele sunt tinere și falite, agenţiile le pun împreună în același apartament, unde dorm câte două în pat și le dau 120 de dolari pentru mâncare și alte lucruri esenţiale, bani pe care trebuie să dea înapoi, cu tot cu dobândă. Practic, până își fac un nume, fetele participă la zeci de ședinţe foto neplătite, pentru a-și crea un portofoliu și singurii bani care îi câștigă se duc direct la agenţie.

Așa că majoritatea dintre ele acceptă să ducă o viaţă dublă și nopţile participă la tot felul de petreceri. Acesta este secretul cel mai bine păzit din lumea modei.

„Este ca o societate secretă. Dacă nu faci parte din ea, nu o înţelegi", spune un promoter, în reportaj.

Se pare că lucrurile se întâmplă în felul următor: proprietarii de cluburi plătesc promoterii să aducă modele cât mai tinere care să atragă bărbaţi bogaţi, care se cheltuie mulţi bani petrecând cu ele. Promoterii primesc un comision din profiturile încasate.

„Ești plătit în funcţie de calitatea pe care o aduci la masa de joc", declară un promoter. Ce calitate? „Fete."

Nopţile cu promoterii încep destul de standard, cu o cină gratis la un restaurant de top. „Noi toate ne prefacem că suntem bogate și că nu ne e foame. Mâncăm încet ca să nu pară că avem nevoie de masa aia," spune un model.

„Vezi fetele astea în reviste și îţi închipui că sunt milionare. Noi știm că de fapt au doar 50 de dolari în cont. Dacă nu am fi noi nu ar avea ce să mănânce în fiecare zi", spune unul dintre promoteri.

Așa că toată industria, de la mic la mare, profită de pe urma acestor fete, care sunt mici, fără experienţă și fără protecţie și care la 13,14, poate chiar și 18 ani, nu știu mai bine. Decât că au un vis și vor să se vadă realizate în viaţă, să nu fie nevoite să se întoarcă în satul uitat de lume din care au venit.