Studiu: Cum îşi evaluează femeile credinţa şi valorile

444

Femeile creştine din Statele Unite ale Americii se descriu ca orientate spre familie, mature în credinţă, profund spirituale şi influenţate în mare măsură de Biblie. Aşa arată cel mai recent studiu Barna, care reuşeşte să dezvăluie câteva lucruri valoroase legate de autoevaluarea femeilor creştine în ceea ce priveşte stilul lor de viaţă, priorităţile şi valorile lor.

Evaluarea propriei spiritualităţi

Un procent foarte mare, aproape 75% dintre femeile creştine, declară că au o credinţă matură, trecută prin „focul încercărilor", în timp ce 65% se declară profund spirituale. Însă doar o treime (36%) dintre femeile care participă regulat la slujbele religioase sunt „pe deplin mulţumite" de dezvoltarea lor spirituală.

Atunci când au fost întrebate de relaţia lor personală cu Dumnezeu, 52% au afirmat că meditează zilnic la acest aspect şi cele mai multe au o relaţie foarte apropiată (38%) sau apropiată (43%) cu Dumnezeu. Există însă şi o minoritate care fluctuează între apropiere şi depărtare (17%), dar şi 1% care se simt foarte departe de Dumnezeu.

Familia, cea mai importantă valoare

Identitatea femeilor este foarte clar conturată, iar valorile şi priorităţile personale sunt clare. Cea mai importantă valoare este familia, femeile creştine identificându-se în primul rând ca mame (62%), apoi urmaşe ale lui Hristos (13%) şi soţii (11%). Alte roluri pe care le au femeile şi care au înregistrat procente foarte mici, (sub 3%) sunt acelea de angajat, membru al bisericii şi prieten sau vecin.

 

Scopul în viaţă

Prin prisma principalului rol pe care îl îndeplinesc, acela de mamă, scopurile urmărite de femeile creştine sunt cele legate de familie. Cel mai important scop este creşterea şi educarea copiilor, cu care se identifică 26% dintre femeile chestionate. Un loc mult mai puţin important în familie îl ocupă relaţia cu soţul. Doar 2% dintre femei au ca scop îmbunătăţirea relaţiei cu partenerul de viaţă, un procent asemănător înregistrând şi căsătoria, în cazul femeilor necăsătorite.

Alte scopuri pe care le au femeile creştine sunt cele legate de credinţa lor, peste un sfert (26%) declarând că îşi doresc să-şi îmbunătăţească viaţa religioasă. Alte preocupări ale femeilor creştine sunt o sănătate mai bună (6%), o carieră de succes (5%), un stil de viaţă echilibrat (4%), creştere spirituală (4%), creştere morală (4%) şi obiective financiare (3%).

Scopurile ce reprezintă un interes mai scăzut decât căsătoria sunt cele legate de aspectul fizic, relaţiile cu persoanele din afara familiei şi călătoriile.

Satisfacţia personală legată de propria viaţă

Probabil unul dintre motivele pentru care femeile nu declară că au scopuri legate de căsătorie este faptul că foarte multe femei creştine afirmă că sunt mulţumite de căsnicia lor. Nu mai puţin de 59% dintre femei se declară mulţumite de căsătoria lor şi 51% de abilităţile lor de mame.

În schimb, gradul de mulţumire scade în privinţa unor domenii precum folosirea darurilor cu care sunt înzestrate (doar 31% sunt complet mulţumite) şi slujirea persoanelor din comunitatea în care trăiesc şi locuiesc (numai 26% dintre femei sunt mulţumite cu privire la acest domeniu al activităţii lor).

O satisfacţie modestă se înregistrează în ceea ce priveşte dezvoltarea personală şi implicarea în activităţile bisericii din care fac parte.

Factorii care influenţează viaţa femeilor creştine

Femeile creştine declară că sunt influenţate în cea mai mare măsură de credinţa lor, 75% fiind influenţate în deciziile lor de Biblie şi de sfaturile pe care le găsesc acolo, precum şi de alte materiale religioase pe care le citesc sau le ascultă. Alte femei acordă soţului o influenţă mare, 63% dintre ele declarând că părerea soţului le influenţează în mare măsură acţiunile şi deciziile.

Influenţa din afara familiei este mică. Doar 10% dintre femei declară că ascultă şi urmează sfaturile prietenilor, în timp ce doar 5% sunt influenţate în mare măsură de mass media, iar 70% sunt influenţate în mică măsură de mijloacele de comunicare în masă.

David Kinnaman, preşedintele Barna Group, a declarat că sondajul de opinie evidenţiază o serie de informaţii valoroase de care liderii religioşi trebuie să ţină cont. În opinia sa, aceştia trebuie să aibă permanent în vedere importanţa semnificativă a rolului de mamă pentru viaţa de credinţă a milioane de femei.