STUDIU: În emisiunile din România, femeile sunt ţinta aluziilor sexuale

356

Femeile sunt din ce în ce mai des ţinta aluziilor sexuale şi a referirilor la aspectul lor fizic în emisiunile de divertisment din România, potrivit unui studiu realizat în cadrul proiectului ALTFEM.

Proiectul ALTFEM are ca obiectiv schimbarea imaginii femeii în societatea românească şi a prezentat zilele trecute un raport numit „Imaginea femeii în societatea românească". Potrivit acestuia, în urmă cu doi ani, coordonatorii proiectului ALTFEM îşi propuneau să analizeze imaginea femeilor şi bărbaţilor în mass-media, ţinând cont de aspecte precum rolurile sociale, profesiile acestora şi stereotipurile de gen. Anul acesta, ALTFEM şi-a reluat cercetarea, pentru a observa posibilele diferenţe faţă de acum doi ani. Cercetarea a analizat presa scrisă, emisiuni şi reclame TV, notează Mediafax.

În cazul emisiunilor TV, cercetarea s-a bazat pe un total de 141 emisiuni (78 de emisiuni de divertisment şi 63 de ediţii ale unor tall-show-uri), difuzate în perioada 15 februarie – 15 mai, de posturile Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV şi TVR 1. În acestea, numărul enunţurilor stereotipe a scăzut la jumătate faţă de anul 2011, iar cel al aluziilor sexuale, de la 57 în 2011, la 22 în 2013. Însă în emisiunile de divertisment, a crescut numărul materialelor în care femeile sunt prezentate scoţând în evidenţă calităţi fizice sau erotice. Acestea au crescut de la 132 în 2011 la 241 în 2013.

În cadrul talk-showurilor, deşi prezenţa feminină a crescut cu 14% faţă de anul 2011, cea a bărbaţilor continuă să fie mai mare. În cadrul emisiunilor, în dreptul bărbaţilor se vorbeşte mai mult despre viaţa profesională, în timp ce în cazul femeilor, mai mult despre cea personală. De asemenea, femeile sunt ţintele predilecte ale aluziilor sexuale.

În presa scrisă, au fost analizate tabloidele Click şi Libertatea şi publicaţiile generaliste Adevărul şi Jurnalul Naţional, în perioada 21 februarie – 8 mai. Ponderea bărbaţilor în acestea a fost de 72%, iar cea a femeilor de 28%. În publicaţiile generaliste, bărbaţii au avut o pondere de 83%, iar femeile o pondere de 17%; în tabloide, bărbaţii au avut o pondere de 65%, iar femeile de 35%.

În cadrul reclamelor difuzate în perioadele 24 februarie – 1 martie şi 28 aprilie – 4 mai, femeile sunt mai prezente decât bărbaţii, acestea fiind prezentate în scenarii domestice şi din mediul familial. În schimb, bărbaţii sunt prezentaţi în ipostaze pasive, având rolul de partener, soţ sau tată.

Ieri, 31 iulie, s-a încheiat proiectul ALTFEM, în care s-a dezbătut şi posibilitatea imprimării primei bancnote cu profilul unei personalităţi feminine din istoria României. Până în prezent, această petiţie a fost semnată de 23.000 de români, încadrându-se şi aceasta în campania pentru schimbarea imaginii femeii în societate.