În 2019, aproape jumătate dintre apeluri vor fi de tip spam

168

În anul 2019, până la 44,56% dintre apelurile telefonice primite vor fi înșelăciuni, estimează compania First Orion, care se ocupă de furnizarea filtrelor spam operatorilor de telefonie mobilă. În anul 2018, procentul acestor tipuri de apeluri a fost de 29,2%, iar în 2017, de numai 3,7%.

Neplăcute atât din cauza frecvenţei, cât și a insistenţei persoanelor aflate la celălalt capăt al firului, acest tip de apeluri telefonice au început să intre în atenţia producătorilor de telefoane mobile, a dezvoltatorilor de sisteme de operare, dar și a producătorilor de aplicaţii, care depun eforturi pentru crearea unor filtre cât mai eficiente pentru blocarea apelurilor nedorite.

„An de an, epidemia de înșelătorii invadează din ce în ce mai mult intimitatea noastră pe căi noi, extreme”, a declarat Charles Morgan, directorul executiv și șef de date al First Orion.

Impostorii recurg la metode dintre cele mai diverse, cum ar fi utilizarea unor numere fixe localizate cât mai aproape de publicul ţintă sau schimbarea periodică a numerelor de mobil folosite pentru iniţierea apelurilor, evitând astfel includerea numerelor pe lista de spamuri.

În ultima perioadă, escrocii au vizat comunităţile de imigranţi, pe care îi speriau cu existenţa unor probleme juridice ambigue. Aceștia vizau în primul rând persoanele care aveau nume de familie chinezesc. Astfel, în mai multe zone din Statele Unite concentrate în cetăţeni chinezi, escrocii au pretins că sunt reprezentanţi ai Ambasadei Chineze și, sub pretextul că îi ajută să evite probleme cu autorităţile, încercau să îi determine să le comunice informaţii despre cardurile bancare. O femeie din Cambridge a fost sunată și ameninţată că s-a emis pe numele ei un mandat internaţional de arestare. De fapt, impostorii au falsificat și i-au trimis un set de astfel de acte. Speriată, femeia a trimis în Hong Kong suma de 95.000 de dolari. Banii au fost însă recuperaţi în urma unei ample acţiuni a poliţiei.

Ben Yates, un avocat specializat în securitatea informatică, a explicat că imigranţii chinezi sunt adesea îngrijoraţi de faptul că autorităţile din ţara lor le pun la îndoială activităţile din străinătate, iar acest tip de înșelăciune este foarte eficient, întrucât are la bază presiunea psihică profundă la care imigranţii sunt supuși. În luna aprilie, Departamentul de Poliţie din New York a raportat primirea a peste 30 de astfel de plângeri, cu o valoare totală a înșelătoriilor de 3 milioane de dolari.

Apelurile automate iniţiate de operatori angajaţi ai companiilor specializate în telemarketing au intrat de asemenea în vizorul autorităţilor. La începutul acestui an, Comisia Federală pentru Comunicaţii (FCC) a emis o amendă de 120 de milioane de dolari împotriva unui om din Florida care ar fi efectuat aproape 100 de milioane de apeluri automate prin care făcea oferte de vacanţă. Consumatorii care au răspuns la apeluri au fost transferaţi în centre de apel străine, care au încercat să le vândă pachete de vacanţă, adesea implicând un regim timeshare (sistem ce presupune existenţa unui drept de proprietate asupra unei locuinţe pe o perioadă determinată de timp dintr-un an). Consumatorii americani primesc aproape 2,5 miliarde de apeluri automate lunar, pe care autorităţile de reglementare le-au etichetat drept o „năpastă”.

În mod firesc, apelurile telefonice dubioase ar trebui să fie detectate şi blocate la nivelul reţelei de telefonie mobilă, pe baza unor criterii cum ar fi frecvenţa de apelare şi tendinţa de a suna mereu alte numere de telefon. Pentru a evita să cădem în astfel de capcane, experţii spun că o metodă sigură de apărare este introducerea unor filtre actualizate periodic şi, atunci când este posibil, ignorarea apelurilor care provin de la numere necunoscute. Aceștia recomandă să nu ne grăbim să sunăm înapoi dacă am primit un beep de la un număr necunoscut, pentru că riscăm să fim taxaţi chiar și cu 60 de euro pe minut. În orice caz, întotdeauna trebuie să fim vigilenţi cu privire la datele pe care le oferim străinilor, indiferent ce pretind. Trebuie să evităm furnizarea de informaţii personale sau bancare și mai ales efectuarea unor acţiuni la cerere, care pot pune în pericol securitatea informaţiilor (accesarea unor link-uri, reconfigurarea accesului la resurse, transmiterea de SMS-uri etc.)