Metodele periculoase folosite de studenţi pentru creșterea performanţei academice

1260

Pentru a-și spori performanţele cognitive, unul din șapte studenţi recurge la folosirea de psihostimulante, sedative, alcool sau canabis, denumite și substanţe „deștepte", scriu cercetătorii de la Universitatea din Zurich într-un comunicat publicat pe site-ul instituţiei.

La studiul efectuat de experţii de la Universităţile din Zurich și Basel au participat peste 6.700 de studenţi de la cele două instituţii de învăţământ și de la Institutul Federal de Tehnologie Zurich, care aveau o vârstă medie de 23 de ani. Dintre aceștia, aproape 14% au declarat că au folosit medicamente și alte substanţe legale sau ilegale pentru a-și îmbunătăţi performanţele la școală.

Alcoolul a fost cea mai populară metodă folosită pentru creșterea abilităţilor cognitive. Pe locurile următoare s-au aflat stimulentele denumite metilfenidat (de exemplu, medicamentul Ritalin), sedativele și somniferele, cannabisul, medicamentele beta-blocante, amfetamina și cocaina. Majoritatea studenţilor foloseau aceste produse în scopul pregătirii pentru examen. Rar, ele erau utilizate în timpul examenului sau pentru a face faţă situaţiilor stresante. Totodată, aceste substanţe erau rar folosite zilnic, de numai 1,8% dintre chestionaţi.

Majoritatea studenţilor care au folosit substanţe pentru creșterea performanţelor cognitive au declarat că efectul acestor produse s-a ridicat la nivelul așteptărilor.

„Desfășurarea situaţiei privind substanţele pentru sporirea abilităţilor creierului în universităţile elveţiene ar trebui monitorizată, întrucât studenţii reprezintă un grup cu un grad mare de risc, care e expus stresului crescut și presiunii de performanţă în timpul perioadei academice. Cu toate acestea, nu e nevoie să se intervină încă”, a declarat coordonatorul studiului, dr. Michael Schaub, directorul Institutului de Cercetare Elveţian în Sănătate Publică și Dependenţă.

Cercetarea a fost publicată în jurnalul PLOS One.