NU îţi ignora furia. Analizeaz-o

1083

Suprimarea sentimentului de furie nu este întotdeauna cea mai bună soluţie. Analizarea motivelor din spatele acestei emoţii și evaluarea comportamentelor pe care le poţi adopta în situaţii tensionate pot fi de mare folos în a lua acţiunile potrivite atunci când ești copleșit de mânie.

Pentru a ne domoli furia, ne putem întreba dacă starea noastră interioară este într-adevăr justificată, dacă are vreun sens, ori dacă avem dreptul să fim iritaţi, scrie dr. Harriet Lerner, psihoterapeut la Clinica Menninger și autoarea cărţii Dansul furiei, într-un articol pentru Psychology Today. Însă experta este de părere că furia resimţită nu trebuie ignorată sau invalidată. „Furia este ceva ce simţim. Există dintr-un anumit motiv și merită întotdeauna atenţia și respectul nostru”.

De aceea, dr. Lerner a alcătuit un set de șapte întrebări cu ajutorul cărora fiecare dintre noi poate reflecta asupra propriei mânii, astfel încât să descopere atât motivele care o provoacă, cât și cele mai potrivite acţiuni de făcut în astfel de situaţii:

– „De ce sunt, de fapt, furios?”- „Care este problema și a cui este?”- „Cum pot evalua cine și de ce anume este responsabil?”- „Cum pot învăţa să îmi exprim mânia într-un fel în care să nu mă simt neajutorat și neputincios?”- „Când sunt furios, cum îmi pot exprima poziţia în mod concis, fără a părea defensiv și fără a-i ataca pe ceilalţi?”- „Cu ce riscuri și pierderi m-aș putea confrunta dacă devin asertiv?”- „Dacă nu este bine pentru mine să fiu furios, ce altceva aș putea face?”

Setul de întrebări a fost extras din lucrarea Dansul furiei.