Paradoxul prieteniei – știinţa din spatele popularităţii

770

Dacă vreodată te-ai simţit mai puţin popular decât prietenii tăi, acum se demonstrează matematic că acest lucru este adevărat, potrivit „paradoxului prieteniei".

Un studiu recent demonstrează că, din punct de vedere matematic, complexul de inferioritate pe care îl poate simţi cineva în anumite ocazii este justificat de faptul că, într-adevăr, prietenii acelei persoane sunt mult mai populari decât acestea, notează medicaldaily.com.

Conceptul „paradoxului prieteniei” a fost folosit pentru prima dată în 1991 de către Scott Feld, un sociolog de la State University of New York. Acesta a descoperit în timp ce studia proprietăţile şi caracteristicile reţelelor sociale că este mult mai probabil ca în grupul de prieteni ai cuiva să fie deja persoane cu mai mulţi prieteni, decât persoane cu mai puţini prieteni.

Paradoxul prieteniei poate fi aplicat în mai multe situaţii sau medii, spre exemplu pe Facebook sau pe Twitter, potrivit oamenilor de ştiinţă. Aceştia afirmă că, spre exemplu, pe Facebook, prietenii tăi au mai mulţi prieteni decât tine, iar pe Twitter, au mai mulţi followers decât tine. Acest lucru se pare că se explică datorită tipologiei reţelelor, adică a modului în care sunt conectate între ele.

Young-Ho Eom de la Universitatea din Toulouse, Franţa, şi Hang-Hyun Jo de la Universitatea Aalto, Finlanda, au investigat în acest domeniu pentru a descoperi dacă paradoxul prieteniei se poate aplica şi în ceea ce priveşte numărul de prieteni ai prietenilor tăi, fericirea sau bogăţia acestora. Ei au ajuns la concluzia că oamenii care au mulţi prieteni au o probabilitate mai mare de a fi şi prietenii tăi. Atunci când fac asta, ei cresc numărul mediu de prieteni pe care îi au prietenii tăi. De aceea, în medie, prietenii tăi au mai mulţi prieteni decât tine. Ei au constatat de asemenea că, în mod probabil, ei sunt mai fericiţi şi mai bogaţi decât tine.

Aceste descoperiri au o strânsă legătură cu modul în care oamenii se percep pe ei înşişi în raport cu prietenii lor, care par întotdeauna mai populari, mai fericiţi şi mai bogaţi. Acest lucru poate fi motivul pentru care persoanele care folosesc reţelele sociale sunt nefericite şi se simt inferioare. Interesant este faptul că aproape toţi ceilalţi din reţea se află într-o situaţie asemănătoare, trăind cu impresia că toţi ceilalţi sunt mai populari, mai bogaţi şi mai fericiţi decât ei.