Amprenta digitală vizibilă pe conturile noastre de social media

165

Ideea îi aparţine unui profesor australian, Paul McCarthy. El s-a gândit pentru prima dată să inventarieze trăsăturile de personalitate ale unor programatori și jucători de tenis de top, bazându-se strict pe postările lor de pe Twitter. Ce a descoperit pare să aibă mai mult decât o valoare de anecdotă. Ba chiar, spune profesorul, s-ar putea să ne ajute și pe noi în carieră.

Profesorul de IT a folosit un instrument de inteligenţă artificială pentru a clasifica postările persoanelor publice după trăsături aparţinând celor 5 mari tipuri de personalitate. McCarthy a compilat informaţii de pe profilele a 200 de jucători de tenis profesioniști și a observat că acestea prezintă trăsături de personalitate foarte asemănătoare. Majoritatea jucătorilor se arătau drept persoane „foarte agreabile, foarte extrovertite, foarte conștiincioase și destul de puţin deschise”, a apreciat cercetătorul. Cu doar câteva excepţii, programatorii studiaţi aveau trăsături opuse.

Intenţia lui McCarthy este una cât se poate de fertilă știinţific: s-a asociat cu profesoara de psihologie Peggy Kern, de la Universitatea din Melbourne, pentru a vedea dacă, prin Twitter, care are avantajul de a aduna la un loc milioane de oameni, pot descoperi anumite trăsături de personalitate care se asociază frecvent cu anumite profesii.

Și, dincolo de rezultatele cercetării, care sunt întrucâtva în acord cu bunul-simţ – adică ne-am aștepta ca un atlet să aibă un scor mare de conștiinciozitate, altfel nu ar putea face performanţă –, cercetătorii sunt mai încântaţi de constanţa pe care au observat-o. Cu alte cuvinte, de faptul că amprentele digitale, cum le-au numit ei, ale diferiţilor profesioniști seamănă mult între ele. Și că diferenţele între ocupaţii erau evidente.

Acest lucru i-a făcut pe cercetători să afirme că ar putea fi posibil ca, „pentru un număr mic de oameni care nu au un loc de muncă, descoperirea noastră să le schimbe direcţia în viaţă”. Oamenii de știinţă se gândesc că ar putea analiza limbajul folosit de utilizatori pe Twitter, ar putea din el să decanteze tipul de personalitate afișat și apoi să cupleze acest tip de personalitate cu o profesie, având o acurateţe de 70%.

Cercetătorii spun că un astfel de instrument ar putea dirija oamenii chiar și către profesii care li s-ar potrivi, dar la care nu s-ar fi gândit neapărat. De exemplu, spune prof. Kern, cartografii au prezentat caracteristici foarte similare cu cele ale programatorilor software. În condiţiile în care piaţa muncii se schimbă constant și joburi vechi mor, făcând loc altor locuri de muncă noi, acest instrument ar putea ajuta oamenii în cariere mai de viitor.

Dacă lucrul acesta este sau nu posibil, rămâne de văzut. Însă ce este sigur momentan este că profilurile noastre de social media conţin incredibil de multe informaţii despre noi înșine, pe care le-am oferit singuri și pe care oamenii de știinţă le pot folosi în moduri neașteptate.