Cum să eviţi transformarea unui conflict într-o catastrofă

2451

Apariţia conflictelor în cadrul relaţiilor interpersonale este inevitabilă, iar acest lucru nu este rău în sine, ci gestionarea greşită a acestora.

„Secretul şi farmecul vieţii noastre nu stau în lipsa conflictelor, ci în hotărârea şi priceperea noastră de a le rezolva”, spunea Anton S. Makarenko. Potrivit psyclinic.ro, conflictele apar atunci când există o oarecare incompatibilitate între idei, acţiuni, credinţe sau obiective, iar fiecare dintre părţile implicate crede şi susţine că singura opţiune, variantă valabilă este cea proprie. Dat fiind faptul că apariţia conflictelor este inevitabilă, gestionarea corectă este singura metodă de soluţionare a acestora, aceea menită să facă relaţia să crească, să se dezvolte.

Dana Caspersen, psiholog, oferă câteva sugestii pe site-ul psychologytoday.com pentru a putea face faţă conflictelor şi a trece cu bine peste ele:

1. Ascultă cu obiectivitate. Ascultă atent şi în mod obiectiv. Acest lucru înseamnă să nu adopţi poziţia de victimă şi nici să nu reacţionezi ca atare. Dacă vei sta cu impresia că eşti atacat/ă, vei auzi cuvinte de atac.

2. Nu ataca. Acest lucru se poate face schimbând subiectul propoziţiilor tale. În loc să spui: „Tu eşti…., tu ai făcut…, tu ai zis”, spune: „Eu nu mă simt bine când…, Eu prefer…., Aş vrea…”. În felul acesta vei reuşi să comunici ceea ce crezi, ceea ce vrei sau simţi fără a-l ataca pe cel de lângă tine.

3. Apelează la punctul forte al partenerului. În loc să-l provoci să scoată la iveală ce are cel mai rău şi mai urât, evocă și apelează la punctele sale forte, caută părţile pozitive. În felul acesta, vei aplana conflictul.

4. Identifică emoţiile. În felul acesta vei înţelege sursa conflictului. Negarea emoţiilor nu ajută la rezolvarea conflictului, ci la continuarea acestuia.

5. Ascultă fără a sugera nimic. Poate că, într-adevăr, soluţia ta este cea mai bună, dar acest lucru nu te împiedică să-ţi asculţi partenerul. Atunci când o faci, evită să faci sugestii; respectă-ţi partenerul, aşteaptă şi lasă-l să spună ceea ce vrea.

6. Observă, nu evalua. Nu este acelaşi lucru să observi un anumit comportament, să constaţi anumite lucruri, pe de o parte, și să evaluezi sau să categorisești, pe de altă parte. În acest ultim caz, faci ca persoana de lângă tine să adopte poziţia de apărare şi, eventual, de atac.

7. Testează-ţi ipotezele. În mod sigur, nu toate sunt adevărate. Întreabă-l pe celălalt dacă este adevărat ceea ce crezi, ceea ce ţi se pare ţie că ar fi adevărat. În felul acesta arăţi că eşti dispus la dialog, la acceptarea greşelilor şi la soluţionarea conflictului.

8. Analizează şi opreşte-te. Pe măsură ce conflictul se amplifică, de obicei creşte şi temperatura conversaţiilor. Când sesizezi că lucrurile merg pe un făgaş greşit, opreşte-te şi nu mai contribui la situaţia creată. Acest lucru nu presupune ca întotdeauna să fii tu cel care renunţă şi cedează, ci, recunoscându-ţi propria vină şi propriul aport în cadrul conflictului, vei reuşi să îl stopezi, lucru de care vor beneficia toate părţile implicate.

9. Ce, nu cine. Într-un conflict nu contează a cui este vina, ci care este problema. În loc să arunci vina pe celălalt, lucru care distruge, caută să identifici ce anume a provocat conflictul şi, de asemenea, care e partea ta în acesta.

10. Există şi alte opţiuni. Fii deschis, fii creativ, ia o pauză şi gândeşte-te ce alte opţiuni mai există în afară de a ta şi a lui/ei. S-ar putea să descoperi soluţia potrivită şi să găseşti rezolvarea conflictului.

Dacă sunt tratate corect, matur şi cu o oarecare doză de obiectivitate, conflictele nu se vor transforma în catastrofe, soldate cu relaţii destrămate. Nu este deloc uşor, pentru că fiecare om are limitele sale, dar gândeşte-te că orice conflict rezolvat are rezultate constructive şi este un pas înainte.