Fericirea „se cumpără” cu banii cheltuiţi pentru cei din jur

935

Studiile recente au demonstrat că persoanele care îşi cheltuie banii pentru nevoile celor din jurul lor au numeroase beneficii, atât la nivel fizic, cât și psihologic, și sunt mai fericite. 

În cadrul unei cercetări, psihologii Elizabeth Dunn, Lara Aknin şi Michael Norton de la Harvard Business School au luat în considerare câteva studii anterioare şi au ajuns la concluzia că, deşi poate părea contradictoriu, banii cheltuiţi pentru nevoile altora aduc mai multă fericire decât cei folosiţi în interes personal, notează psmag.com.

În cadrul unui studiu realizat de aceşti psihologi în anul 2008, participanţii la acesta au primit 5 sau 20 de dolari pentru a-i cheltui şi apoi, au fost împărţiti în două grupe. Celor din prima grupă li s-a spus că pot cheltui banii pentru a-şi cumpăra ceea ce îşi doresc, iar celorlalţi, din a doua grupă, li s-a spus să folosească banii pentru a ajuta pe cineva. S-a constatat că cei care îşi cheltuiseră banii ajutând pe cineva erau mai fericiţi decât ceilalţi.

Alt studiu, din anul 2012, a arătat că acest lucru este valabil şi în rândul copiilor. Cei care le dăruiau celor din jur dulciuri erau mai fericiţi şi mai bucuroşi decât cei care primeau. Aknin a studiat acest fenomen în 136 de ţări, pentru a vedea dacă se repetă şi în alte ţări în afară de SUA şi, într-adevăr, a observat o strânsă relaţie între dăruire şi fericire în 120 de ţări dintre cele 136, indiferent de cât de bogată sau săracă era.

Cercetătorii au găsit însă şi dovezi ale faptului că nu întotdeauna prin dăruire creşte automat fericirea, aşa că s-au întrebat în ce situaţii se întâmplă acest lucru. Se pare că răspunsul are legătură cu teoria autodeterminării, potrivit căreia, pentru o dezvoltare şi o funcţionare sănătoasă, trebuie satisfăcute trei nevoi psihologice de bază: autonomie, competenţă şi relaţionare. În măsura în care acestea sunt satisfăcute, oamenii vor experimenta bunăstare, dar, dacă nu sunt satisfăcute, oamenii vor experimenta insatisfacţie şi nu vor funcţiona optim.

Atunci când o persoană ajută pe cineva cu bani, se îndeplineşte nevoia de autonomie, deoarece persoana respectivă a ales în mod liber cun să îşi folosească propriii bani. În ceea ce priveşte competenţa, aceasta este împlinită atunci când oamenii vor vedea acţiunile generoase ale celui care dăruieşte şi că acest lucru va face o diferenţă. Iar în ceea ce priveşte relaţionarea, ajutându-i pe cei în nevoi, persoana care dăruieşte are ocazia să ia legătura cu alte persoane şi să stabilească o oarecare relaţie.

Un alt studiu, din anul 2010, a arătat că persoanele care dăruiau bani erau mai fericite, dar numai în condiţiile în care acestea erau cele care hotărau suma. Acest lucru poate fi exploatat de către organizaţiile de binefacere şi fundaţiile caritabile, care pot motiva posibili donatori cu ideea că dăruind vor fi mai fericiţi. Generozitatea, în afară de faptul că îi ajută pe cei din jur, oferă un sentiment de bunăstare celui care oferă, motiv pentru care psihologii încurajează pe fiecare să ajute cu tot ce poate, pe prieteni sau pe cei în nevoi.