Reţelele sociale ar putea ajuta în prevenirea sinuciderilor în rândul tinerilor

86

Deşi reţelele de socializare au condus în câteva cazuri la sinucidere, din cauza hărţuirilor sau a mesajelor de intimidare, acestea, dar şi tehnologia mobilă, le-a permis tinerilor aflaţi în dificultate să îşi exprime sentimentele îndreptate spre sinucidere şi chiar de a primi ajutor, arată două studii americane, citate de Daily Mail.

Autorul principal al studiilor, Scottye Cash, profesor de asistenţă socială la Universitatea de Stat Ohio a declarat pentru Medicam News Today că actualele metode de prevenire a sinuciderilor în rândul tinerilor sunt ineficiente pentru că acestea sunt inexistente acolo unde tinerii îşi petrec timpul.

Profesorul Cash face referire la liniile de urgenţă şi reţelele online înfiinţate, pentru a veni în ajutorul tinerilor cu probleme care se gândesc la suicid. Dar aceste metode, care absorb cele mai multe resurse alocate în acest sens, nu îi atrag pe adolescenţi, care spun că este puţin probabil să apeleze la ele atunci când au nevoie de ajutor.

Studiul MySpace publicat în jurnalul Cyberpsychology, Behavior and Social Networking a analizat aproximativ două milioane de comentarii postate în 2008 pe profilul personal al membrilor cu vârste cuprinse între 13 şi 24 de ani. Dintre acestea, peste 1.000 includeau mesaje care sugerau o tendinţă de sinucidere. După ce au fost analizate pentru a vedea care dintre acestea făceau, de fapt, referire la o melodie şi care erau folosite în mod ironic sau hiperbolizat, cercetătorii au observat că 64 dintre acestea conţineau cu adevărat mesaje de suicid, iar cele mai folosite expresii au fost „mă sinucid", „vreau să mor" şi „sinucidere". Circa 3% dintre acestea făceau referire la arme, ia 1,6% la cuţite.

Cercetarea de follow-up a urmărit să afle care sunt metodele la care tinerii ar apela pentru a căuta ajutor şi pentru a-şi dezvălui sentimentele de depresie sau dorinţa de sinucidere. În urma analizei părerilor a peste 1.000 de participanţi cu o vârstă medie de 21 de ani, obţinută de firma de marketing social Research Now, oamenii de ştiinţă au aflat că cel mai des tinerii apelează la discuţii cu prietenii sau cu un membru al familiei în astfel de situaţii. Pe locurile următoare se află metodele tehnologice, precum mesajele scrise, convorbirile telefonice, serviciile de instant messaging şi reţelele sociale. În schimb, aceştia erau mai puţin dispuşi să vorbească în acest context cu un asistent medical sau să apeleze la o linie telefonică ori un grup online dedicate prevenirii sinuciderilor.