Facebook cenzurează „Coborârea de pe cruce”, pictată de Rubens pentru „nuditate”

121

Încurcate sunt căile prin care Facebook stabilește ce avem voie și ce nu. Primii care s-au convins de asta au fost creatorii de conţinut care de ani de zile sunt într-o luptă continuă cu algoritmul în perpetuă schimbare care hotărăște ce apare și ce nu apare în newsfeed-ul utilizatorilor. Însă și utilizatorii care raportează conţinutul violent sau explicit care le apare în reţea și sunt confruntaţi cu răspunsul „acest conţinut nu încalcă regulile comunităţii” devin din ce în ce mai mulţi.

Duminică, Centrul de turism flamand – Toerisme Vlaanderen – i-a adresat o scrisoare deschisă lui Mark Zuckerberg în care critică politica firmei privind nuditatea. Motivul? Reţeaua a eliminat mai multe postări dintr-o campanie prin care centrul promova picturile lui Rubens.

Scrisoarea deschisă nota cu stupoare: „Indecent. Acesta a fost cuvântul folosit pentru a descrie pieptul, șezutul și heruvimii pictaţi de Peter Paul Rubens. Nu de către noi, ci de către voi. Sânii și șezuturile goale pictate de artiștii noștri sunt considerate de voi ca fiind inadecvate.” Și continuă spunând că, „deși ar trebui să ne amuzăm de cenzura voastră culturală, aceasta ne îngreunează existenţa. Vrem să folosim platforma voastră pentru a ne promova maeștrii flamanzi și Flandra ca un loc ideal pentru a le descoperi operele de artă. Pentru că și iubitorii de artă folosesc Facebook. Și pentru că voi aţi făcut posibil ca noi să ajungem la iubitori de artă de pe diferite continente.”

Sâmbătă, Centrul de turism a încărcat pe YouTube și o schiţă umoristică ce parodiază „poliţia social media” protejând oamenii de expunerea la picturile lui Rubens: „Trebuie să vă protejăm de nuditate, chiar dacă are o natură artistică.”

Potrivit Daily Mail, una dintre picturile blocate de Facebook este „Coborârea de pe cruce”, care Îl înfăţișează pe Hristos, aproape în întregime dezbrăcat, în timp ce este dat jos de pe cruce.

În aprilie, Universitatea Franciscană Steubenville, din Ohio, a declarat că Facebook i-a blocat reclama de Paște, care Îl înfăţișa pe Hristos pe cruce, mai exact Crucea din San Damiano. Atunci reţeaua a explicat că imaginea publicată este „șocantă, senzaţională sau avea un conţinut violent excesiv”. Colegiul a răspuns spunând că, într-un sens, Facebook are dreptate să considere imaginea unui Dumnezeu executat ca fiind „șocantă”. Și, au spus ei, „cu siguranţă a fost extrem de violentă: un bărbat care agoniza la un milimetru de moarte, să fie crucificat dezbrăcat și lăsat să moară cu toată ura pentru păcatul omenirii, ură abătută asupra umanităţii Sale… Însă Biblia face apel ca adevărul să fie cunoscut totuși.”

Potrivit Christian Post, Facebook ar fi stabilit o întrevedere cu Centrul de turism flamand pentru a clarifica situaţia.