Studiu: reţelele online te cunosc chiar și când nu ai cont

309

Confidenţialitatea pe reţelele sociale online este un oximoron. Chiar și atunci când îţi ștergi contul din reţea, comportamentul prietenilor tăi din listă, care rămân conectaţi, este suficient pentru a-ţi putea prezice ţie comportamentul. Aceasta este concluzia unui studiu publict în jurnalul Nature, care demonstrează că, judecând pe baza legăturilor sale sociale, statisticienii pot prezice cu o acurateţe de până la 95% comportamentul unui anumit utilizator.

Domeniul de studiu al teoriei informaţiei este cuantificarea matematică a informaţiei conţinute de o anumită succesiune de date, o procedură deseori folosită în analiza comunicării scrise online. Chiar dacă definiţia matematică a informaţiei este diferită de înţelegerea noastră obișnuită, legată mai mult de semantică sau de sensul cuvintelor, abordarea informaţiei din punct de vedere matematic este modul în care algoritmii pe baza cărora funcţionează reţelele online pot învăţa din datele pe care le au la dispoziţie.

Reţelele sociale online sunt, la ora actuală, printre cei mai mari furnizori de big data și, dat fiind volumul uriaș de informaţie, singura cale prin care cercetătorii pot lucra cu această informaţie este să folosească algoritmi care fac diferite inferenţe despre utilizatori.

Acesta este principiul pe baza căruia o echipă de cercetători de la două universităţi americane și o universitate australiană au demonstrat că pot să nu știe nimic despre un utilizator anume, dar, dacă știu câteva informaţii despre 8 sau 9 prieteni ai acestuia, pot considera că au suficientă informaţie pentru a prezice comportamentul online al utilizatorului necunoscut.

În sprijinul acestei concluzii, cercetătorii au adunat mai mult de 30 de milioane de postări publice de pe Twitter, ale circa 13.905 utilizatori, pe care le-au „citit matematic” și pe baza cărora au putut face predicţii.

Cercetarea ridică întrebări dificile despre natura fundamentală a confidenţialităţii și cum aceasta se diluează tot mai mult în societatea hiperconectată la numeroase reţele. Studiul publicat în Nature arată că, teoretic, o companie, guvernul sau orice alt actor cu fonduri suficient de mari pentru a-și permite să colaboreze cu specialiști big data pot contura cu acurateţe profilul unei persoane (afilierea politică, produsele favorite, afilierea religioasă), uitându-se doar la conturile prietenilor acestei persoane.

„Nu există niciun loc în care să te ascunzi în social media”, a declarat Lewis Mitchell, coautor al studiului. Felul în care informaţia circulă în social media a devenit un factor extrem de influent în mișcările de protest, în alegerile naţionale și în creșterea sau în prăbușirea brandurilor comerciale.

Oamenii de știinţă nu pot spune încă dacă există o limită fundamentală a predictibilităţii rezultate din valul de informaţie disponibilă online la ora actuală, însă spun că de reţinut este, în cuvintele profesorului Jim Bagrow, un alt coautor, că „tu, de unul singur, nu îţi poţi controla cu adevărat intimitatea sau confidenţialitatea pe platformele social media”.