Studiu: Modelul mamei, mai puternic decât cel al mass media

24

Mamele pot influenţa major imaginea de sine a fiicelor lor, în special în tendinţa tot mai mare de sexualizare prematură, concluzionează un studiu recent, realizat de psihologii de la Colegiul Knox din Illinois.

Studiul publicat pe 6 iulie în revista Sex roles este primul care și-a propus să identifice percepţia fetiţelor asupra propriei sexualităţi. Pentru studiu au fost alese 60 de fetiţe de la școli publice și private americane, cu vârsta între 6 și 9 ani. Acestora li s-au dat 2 păpuși de hârtie, una îmbrăcată în haine strâmte și sexy, cealaltă în haine largi. Ele au fost rugate să aleagă păpușa cu care seamănă cel mai mult și apoi să o aleagă pe cea care consideră ele că are mai mare succes.

Răspunsurile au fost surprinzătoare. Aproape 70% dintre fetiţe au apreciat că seamănă cu păpușa sexy și 72% au apreciat că aceasta are mai mult succes decât cea îmbrăcată în haine largi. Dincolo de media ridicată, un grup de fetiţe a făcut o alegere diferită de majoritatea fetiţelor. Grupul de fetiţe de la o școală privată de dans a ales ca model ideal păpușa îmbrăcată în haine largi. Psihologii explică identificarea fetelor cu păpușa care nu era sexy prin faptul că, datorită activităţilor sportive numeroase din școala de dans, fetele beneficiau de o stimă de sine mai bună decât celelalte fete.

În urma acestei observaţii, cercetătorii au analizat și alţi factori care au influenţat răspunsurile fetelor. Alţi factori care au influenţat alegerile fetelor au fost expunerea fetelor la mesajele din mass media și modelul matern în ceea ce privește sexualitatea.

Astfel, s-a constatat că expunerea mesajelor din mass media joacă doar un rol minor, fetiţele fiind cel mai mult influenţate de propria opinie a mamei despre propria sexualitate. Astfel, mamele care au fost un model de stimă de sine ridicată și care au promovat valori înalte (precum modestia) au fost capabile să comunice aceste valori într-un mod în care să micșoreze impactul mesajelor opuse din mass media.