Gena care grăbește vindecarea în tinereţe ar putea oferi indicii despre încetinirea îmbătrânirii

Țesutul tânăr se regenerează mult mai repede faţă de cel îmbătrânit, iar în spatele acestui fenomen ar putea sta o genă descoperită recent de cercetătorii americani, scrie The Independent.

Ţesutul tânăr se regenerează mult mai repede faţă de cel îmbătrânit, iar în spatele acestui fenomen ar putea sta o genă descoperită recent de cercetătorii americani, scrie The Independent.

În urma testelor efectuate pe cobai, experţii de la Spitalul pentru Copii Boston și Școala Medicală Harvard au observat că gena denumită Lin28a a contribuit la accelerarea vindecării ţesutului animalelor. Aceeași genă se regăsește și în genomul uman. În momentul în care este activă, această genă ajută la creșterea eficienţei de autorefacere a celulelor și accelerează vindecarea leziunilor existente.

Cercetătorii punctează însă că activitatea acestei gene este mai puternică în perioada prenatală, când fătul se află în dezvoltare. Odată cu înaintarea în vârstă, activitatea lor este diminuată. Acest fenomen ar putea explica de ce leziunile se vindecă mai repede când organismul este tânăr și mai greu pe măsură ce îmbătrânește. Totodată ar putea oferi mai multe indicii legate de procesul de îmbătrânire.

Reactivarea genei Lin28a în cazul șoarecilor adulţi, a condus atât la intensificarea creșterii părului în regiunile în care a fost ras, cât și la vindecarea leziunilor din zonele urechilor și ale degetelor membrelor animalelor, scrie Time.

„Sună știinţifico-fantastic, dar gena Lin28a ar putea să facă parte dintr-un cocktail de vindecare ce oferă adulţilor acea vindecare superioară a ţesuturilor întâlnită la animalele tinere", a declarat coordonatorul studiului, dr. George Daley, citat de The Independent. Acesta este de părere că descoperirea ar putea ajuta la producerea unor medicamente cu efecte similare care să grăbească vindecarea leziunilor pacienţilor. De asemenea, ar putea oferii indicii legate de inversarea sau încetinirea procesului de îmbătrânire celulară, punctează Time.

Studiul a fost publicat în jurnalul de specialitate Cell.