Google susţine că a atins „supremaţia cuantică”

Cercetătorii de la Google au anunţat „supremaţia quantică” după ce computerele quantum dezvoltate de ei au reușit să finalizeze în mai puţin de 3,5 minute un calcul care le-ar lua computerelor obișnuite 10.000 de ani. IBM, care dezvoltă un computer similar, a contestat anunţul spunând că PC-urile actuale pot rezolva operaţia în 2,5 ani, cu o precizie mai mare.

Procesorul cuantic Sycamore al gigantului tehnologic a reușit să îndeplinească o sarcină specifică în 200 de secunde. Cele mai performante supercomputere din lume ar fi putut rezolva aceeași sarcin în circa 10.000 de ani. Rezultatele testelor cu procesorul cuantic au fost publicate jurnalul Nature.

Oamenii de știinţă lucrează pe computere cuantice de zeci de ani, deoarece acestea promit viteze mult mai rapide decât pot atinge computerele convenţionale. Acestea din urmă operează cu biţi de informaţie, care pot avea o valoare fie de 1 fie 0. Dar echivalentul bitului într-un sistem cuantic – qubit (bit cuantic) – poate fi atât 1 cât și 0, în același timp.

Această proprietate permite ca mai multe calcule să fie efectuate simultan, dar qubit-urile trebuie să fie sincronizate. „Totul este la nivel probabilistic, iar algoritmii cuantici sunt predispuşi la haos” explică mobilissimo.ro. „Totuşi cu computere destul de puternice, computere cuantice, poţi genera o putere de calcul imensă, cu mult peste cele de până acum. Viteza poate ajunge să fie chiar exponenţială.”

„Vor mai trece ani de cercetări complicate de inginerie și de muncă știinţifică pentru a atinge capacităţile computaţionale necesare. Dar calea este clară acum și suntem nerăbdători să o urmăm”, au declarat cercetătorii de la Google.

„Această creştere dramatică a vitezei în comparaţie cu toţi algoritmii clasici cunoscuţi este o realizare experimentală a supremaţiei cuantice pentru această sarcină de calcul specifică, anunţând o paradigmă de calcul mult aşteptată”, se arată în studiul Google.

„Ca urmare a acestor evoluţii, calculul cuantic trece de la un subiect de cercetare la o tehnologie care dezleagă noi capacităţi de calcul pentru viitor”, mai spun cercetătorii.

Cercetătorii de la IBM, principalul concurent al Google în domeniul computerelor cuantice, contestă însă rezultatele. Ei spun că studiul este eronat deoarece Google ar fi supraestimat drastic dificultatea sarcinii şi cât timp ar dura rularea acesteia pe un computer clasic. În loc de 10.000 de ani, calculele ar putea fi făcute în două zile și jumătate. Cercetătorii IBM recomandă de asemenea manifestarea scepticismului faţă de afirmaţii precum aceea că un computer cuantic a făcut ceva ce un computer clasic nu poate.

Sundar Pichai, șeful Google, a apărat reușita companiei pe care o conduce comparând-o cu succesul fraţilor Wright, primii oameni care au zburat cu un aparat mai greu decât aerul. „Primul avion a zburat doar 12 secunde, așa că nu exista o aplicaţie practică a acestui lucru. Dar a arătat că este posibil ca un avion să zboare”.