Bancomatul care se apără singur de hoţi

Se știe deja că hoţii care fură din bancomate sunt printre cei mai inventivi din „breaslă”. Tehnicile diferă de la furtul cu „ furculiţa” (o bucată de metal care blochează banii sau cardurile în aparat), până la furtul bancomatului cu totul. Cercetătorii elveţieni cred că au un răspuns la această problemă.

Inspirându-se din lumea naturală, cercetătorii de la Universitatea EHT din Zurich, au dezvoltat o tehnologie ce ar putea fi folosită la bancomate pentru a preveni cazurile în care hoţii „umblă” la sistem pentru a fura bani.

Chimiștii au studiat mecanismul de apărare al cărăbușului-bombardier pentru a dezvolta tehnologia anti-furt. Acesta are în abdomen două camere care conţin separat hidrochinină și peroxid de oxigen. Atunci când se simte ameninţat cele două chimicale se combină, creând o reacţie ce încălzește și vaporizează parţial lichidul. Cărăbușul stropește adversarul cu gazul rezultant.

Cercetătorii au reușit să facă o replică a acestui efect folosind două structuri în formă de fagure, pe care le-au umplut cu chimicale. O cameră a fost umplută cu peroxid de oxigen, iar cealaltă cu dioxid de mangan. Camerele sunt separate printr-un perete subţire de lac, care se sparge la impact. Când cele două chimicale vin în contact, hoţul este stropit cu diverse substanţe ce pot fi folosite în acest scop.

„Din moment ce materialele acestea nu depind de electricitate, ar putea fi o alternativă mai bună din punct de vedere al raportului cost-eficienţă, faţă de sistemele de securitate folosite actual în domeniul public”, au scris cercetătorii în Journal of Materials Chemistry, conform The Atlantic.

Mai multe bănci din Elveţia s-au dovedit interesate și de invenţia unui român, care a creat bancomatul cu sistem antifurt de date. Acesta ar proteja cardurile de furtul datelor cu dispozitive de skimming, care se mulează perfect pe bancomate, astfel încât utilizatorii nu își dau seama că le sunt copiate datele de pe card.

Inventatorul Mircea Tudor a realizat însă un sistem care preia cardul folosind unitatea electro-mecanică, îl rotește și îl introduce în ATM. Dispozitivul fiind mereu în mișcare, nu se poate lipi un skimmer de el. Ideea i-a fost propusă de un spărgător de bancomate, care în momentul respectiv era la închisoare. Invenţia a fost premiată la Geneva.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 6 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.