„Recompensele virtuale” și ce schimbă ele în comportamentul nostru

95

Cu ajutorul noii versiuni Google Maps, companiile îţi vor putea trimite direct pe telefonul mobil conectat la internet oferte speciale şi promoţii, în cazul în care te afli în apropierea unuia din magazinele acestora.

Această versiune a Hărţilor Google, prezentată în cadrul celei mai recente conferinţe Google pentru dezvoltatori, ar putea constitui începutul unei noi ere pe care analistul Bill Davidow o denumeşte era Marketingului Skinnerian în articolul său de pe The Atlantic. Aşa cum explică Davidow, accesul şi utilizarea informaţiilor oferite de bazele de date imense, de localizarea fizică a utilizatorului, prin intermediul hărţilor virtuale sau a fluxurilor de informaţii provenind de la dispozitivele mobile ar putea oferi vânzătorilor puterea de a ne „controla comportamentul".

Comparaţia pleacă de la modelul psihologului american Burrhus Frederic Skinner, cel care a inventat instrumentul denumit „cutia Skinner” pe care l-a folosit în cercetarea sa cu privire la modul în care pot fi schimbate comportamentele cu ajutorul pedepselor şi a recompenselor, utilizând experimente cu porumbei şi şoareci. Similar, noile tehnologii ne oferă „recompensele" care ne schimbă modul de acţiune. Acest lucru poate fi observat prin obiceiurile noastre de a verifica permanent contul de Facebook sau e-mailul, chiar şi în timpul meselor sau când petrecem timpul cu familia, de exemplu, sau de a trimite frecvent SMS-uri, chiar şi atunci când suntem la volan, sugerează Davidow.

De exemplu, un restaurant de tip fast-food ar putea profita de pe urma informaţiilor colectate din bazele de date pentru a lansa oferte promoţionale unui utilizator, după ce compania a putut colecta informaţii legate de decizia user-ului de a urma o dietă de slăbit. Aşa cum Michael Moss dezvăluia în cartea sa, Salt, Sugar, Fat, oamenii sunt proiectaţi să râvnească la alimente bogate în aceste trei ingrediente: sare, zahăr şi grăsimi. Bazându-se pe această informaţie, dar şi pe intuirea faptului că respectivul utilizator ar putea face parte din grupul „pofticioşilor", restaurantul ar putea profita de aceste aspecte, informându-l printr-un mesaj text de o reducere sau o promoţie la produsele sale. Şi astfel se poate ajunge la modificarea comportamentului, folosind „răsplata".

Sigur, aceste informaţii ce ar putea fi obţinute din targetarea comportamentului, internet cookies, poziţionare fizică şi alte surse pot fi folosite şi în scopuri pozitive, ca de exemplu, să încurajeze demersul userului amintit în exemplul de mai sus de a ajunge la greutatea normală.