Sunt dependent de tehnologie. Cum mă tratez?

2125

Suntem tot mai dependenţi de tehnologie, abia dacă ne dezlipim degetele de ecranul sau butoanele telefonului mobil, suntem mai mereu conectaţi la reţelele sociale, iar unii petrec mai mult de opt ore în faţa calculatorului. Uneori ajungem chiar să ne simţim „sufocaţi" de avalanşa de informaţii primite prin mijloacele tehnologice, devenim mai puţin productivi şi ne simţim secaţi de energie din cauza folosirii excesive a tehnologiei.

Aproximativ 67% dintre participanţii la un studiu Pew au declarat că îşi verifică telefonul mobil chiar dacă acesta nu a emis niciun sunet sau nu a vibrat. Mai mult, 44% dintre respondenţi mărturisesc că dorm alături de telefonul lor mobil pentru că nu vor să rateze apeluri, mesaje sau alte informaţii care ar putea apărea în timpul nopţii, iar 30% susţin că nu-şi închipuie cum ar putea trăi fără acest gadget.

Mai mult, un studiu comandat de compania Nokia şi analizat de Tomi Ahonen, consultat în tehnologia mobilă, a arătat că utilizatorii de smartphones îşi verifică dispozitivul chiar şi de 150 de ori într-un interval de 16 ore, notează Daily Mail.

Pe lângă telefoanele mobile, însă, putem adăuga computerele personale, laptopurile, tabletele şi multitudinea de gadget-uri de care nu ne mai desprindem nici atunci când lucrăm, dar nici în timpul liber.

Tony Schwartz, CEO la The Energy Project şi autorul cărţii Fii excelent în toate, propune câteva metode prin care fiecare dintre noi îşi poate redobândi puterea în faţa tentaţiei tehnologiei şi astfel îşi poate creşte productivitatea şi poate economisi energie, arată Huffington Post.

Disciplina joacă un rol important în tratarea „dependenţei” de tehnologie, pentru că aceasta este cea care te ajută să îţi formezi ritualuri zilnice. Îndeplinite la o anumită oră stabilită, aceste obiceiuri se vor transforma, de-a lungul timpului, într-o rutină care nu necesită un consum extraordinar de energie. Aceste ritualuri te vor ajuta să te deconectezi şi să te concentrezi asupra lucrurilor cu adevărat importante pentru tine. De exemplu, dacă ţi-ai propus să îţi aloci o jumătate de oră pentru exerciţiile fizice, iar telefonul tău sună în acele moment, vei reuşi să ignori soneria şi să continui acea acţiune pe care o consideri valoroasă pentru tine.

„Aceste forme ale tehnologiei provoacă la fel de multă dependenţă ca şi cocaina. Punct. Dacă te expui în mod continuu la acestea, te vor atrage după ele precum drogurile – în mod continuu, chiar dacă ştii că nu îţi fac bine”, susţine Schwartz, citat de Huffington Post. De aceea, el recomandă să aşezi aceste „tentaţii” tehnologice undeva departe de tine, unde nu le poţi vedea. Altfel vei fi permenent distras de acestea, tentat să îţi verifici conturile reţelelor sociale sau să scrii mesaje şi e-mailuri, chiar dacă în curând termenul limită pentru proiectul la care lucrezi se apropie de sfârşit.

Ulrich Weger, lector senior în psihologie la Universitatea din Kent, susţine că învingerea acestei dependenţe se poate realiza prin deprinderea controlului asupra propriei persoane, notează The Guardian. El recomandă un exerciţiu simplu, pe care l-a găsit într-o carte scrisă în urmă cu 100 de ani de Rudolf Steiner. Acesta presupune concentrarea asupra unui obiect imaginar în fiecare zi, timp de câteva minute. În cazul în care în timpul exerciţiului atenţia de la imagine este captată de altceva, deconectează-te de la „gândul intruziv” şi revin-o la imaginea la care te concentrai iniţial. Rezultatele se vor vedea în timp, dar cu siguranţă vei deveni mult mai priceput în a te deconecta de la factorii care te pot deranja în timp ce realizezi o anumită sarcină (ca de exemplu, soneria telefonului care te anunţă că cineva ţi-a trimis un mesaj).

Chiar şi deconectarea zilnică de la tehnologie timp de o oră te poate ajuta să scapi de dorinţa de a butona gadgeturile, susţine Julie Morgenstern, expert pe probleme de management al timpului şi organizare, notează publicaţia Success. Uneori, atunci când folosim device-urile tehnologice, ajungem să pierdem noţiunea timpului şi, deşi avem impresia că abia a trecut o jumătate de oră, deja s-au scurs chiar două ceasuri. Iar acest lucru nu face decât să ne micşoreze timpul de care dispunem şi pe care ni-l putem aloca pentru activităţi care ne plac. Această deconectare te va ajuta să preiei controlul asupra timpului tău, dar şi să le acorzi mai multă atenţie celor dragi, este de părere Morgenstern.

Iată câteva metode prin care ne putem trata dependenţa de tehnologie, lucru care va contribui atât la creşterea productivităţii noastre şi a nivelului de energie de care dispunem, dar care ne pot reda controlul asupra modului în care ne folosim atât timpul liber, cât şi cel dedicat muncii.