Noua egalitate: Facebook plătește ca angajatele să-și amâne sarcina (I)

724

Facebook și Apple au anunţat că vor plăti pentru crioconservarea de ovocite a angajatelor, dacă acestea vor dori să apeleze la această posibilitate în favoarea carierei. Vestea surprinzătoare ridică o mulţime de întrebări privind familia, cariera și egalitatea de gen.

Procedura este extrem de scumpă, ajungând să coste minimum 10.000 de dolari pentru fiecare recoltare, doctorii recomandând cel puţin două tranșe pentru maximizarea șanselor de succes, asta pe lângă taxa anuală de „întreţinere”, de aproximativ 500 de dolari. Cu toate acestea, marile companii sunt pregătite să pună la bătaie câte 20.000 de dolari per angajată pentru aceste proceduri.

Cursa de înarmare

Se știe că, cel puţin în Statele Unite, marile companii se întrec în stabilirea unui pachet cât mai avantajos de beneficii sociale pentru a atrage cei mai buni oameni din domeniu. Deja Facebook și Apple ofereau beneficii pentru tratamente de fertilitate și adopţie, pe lângă cei 4.000 de dolari primiţi de părinţi la fiecare nou-născut. Acum s-a adăugat la pachet și posibilitatea îngheţării ovulelor, pe care se pare că Facebook deja o oferă, iar Apple va începe din luna ianuarie a anului viitor.

Companiile care facilitează această intervenţie, precum Eggsurance, Extend Fertility sau EggBannxx, susţin că nu doar Facebook și Apple s-au gândit la această ofertă, ci și mari firme de finanţe, precum Citigroup sau JP Morgan, firme de consultanţă sau mari birouri de avocatură, deși acestea nu și-au făcut publice intenţiile.

De la cancer la cultură

The Atlantic scrie că, iniţial, tehnologia în discuţie, care s-a dezvoltat la sfârșitul anilor 1980, era dedicată protejării fertilităţii femeilor care sufereau de cancer și nu puteau să rămână însărcinate din cauza tratamentului foarte agresiv. De la această particularitate, am ajuns în situaţia în care îngheţarea ovulelor pare să fie un aspect natural al culturii și, prin urmare, al beneficiilor de sănătate pe care ar trebui să le ofere angajatorii.

Acest salt s-a făcut după 2012. Cu doar patru ani înainte, Asociaţia Americană pentru Medicină Reproductivă numea această procedură „experimentală”, avertizând pe baza anumitor dovezi că ar trebui să fie oferită ca opţiune doar în contextul pentru care a fost concepută. Cu toate acestea, în 2012, citând alte dovezi care demonstrau o rată de succes acceptabilă pentru pacientele tinere, Asociaţia a renunţat la avertizările iniţiale.

Conform NBC, de atunci, doctorii au raportat o creștere constantă a numărului de femei care cer această procedură. În New York și San Francisco, ar fi vorba chiar de o dublare a numărului de cereri, doar în ultimul an. Dacă la început procedura era „vândută” ca ultimă șansă pentru ca o categorie de pacienţi să aibă copii, acum se merge pe ideea că le oferă un confort psihic femeilor, asigurându-le că, indiferent de planurile lor, de situaţia familială sau de vârsta pe care o au, încă este timp să mai rămână însărcinate. „Poate nu ai găsit partenerul perfect sau poate vrei să ai timp să te concentrezi pe studii sau carieră”, scrie pe siteul EggBanxx.

Carieră și egalitate

Femeile tradiţionaliste și femeile feministe ne vor spune două lucruri diferite cu privire la anunţul marilor companii Facebook și Apple. Primele vor spune că aceste companii nu fac decât să pună și mai multă presiune asupra femeilor să lucreze și să pună familia și viaţa personală pe locul doi, în timp ce feministele vor spune că este o metodă mult așteptată prin care companiile nivelează diferenţele dintre genuri, depunând un efort pentru a recruta talentele feminine din industrie.

„Este ca și cum evoluţia nu a ţinut pasul cu feminismul”, declară pentru Time o tânără de 34 de ani, angajată la Facebook, care a apelat deja la procedură. Pentru femeile care pun cariera pe primul loc este reconfortant să știe că prin această procedură au mai multă flexibilitate în viaţă, de la alegerea iubitului și până la construirea unei cariere care nu este dictată de ceasul lor biologic.

„Aceasta m-a făcut să mă interesez imediat de un job la Facebook”, spune o tânără de 37 de ani care a lucrat și la Facebook, și la Google. „Mă interesează să îmi controlez singură cariera și deciziile privind o posibilă sarcină, iar o companie care îmi permite să fac asta și mă ajută financiar este una la care aș fi dispusă să mă întorc”, a declarat ea.

Această discuţie nu vizează însă doar femeile, pe cele tradiţionaliste, ori pe cele carieriste, ci vizează întreaga societate. Este o problemă a societăţii, în contextul în care femeile și bărbaţii așteaptă mai mult ca oricând în istorie până să se căsătorească, iar numărul oamenilor singuri este și el la cote istorice. Unde vom ajunge? În partea a doua a acestui material vom încerca să răspundem la această întrebare.

Niciun articol afișat