Şcolile de afaceri, invadate de narcisişti

54

Îi exploatează pe ceilalţi, sunt aroganţi, înfumuraţi, şi incapabili să empatizeze cu cei din jur. Au tendinţa de a da vină pe alţii, îşi asumă reuşitele altora, sunt hipersensibili la retroacţiunile negative, şi pun accentul obsesiv pe drepturile lor. Aşa sunt descrise cele mai proaspete generaţii de studenţi în afaceri din SUA - un real pericol pentru organizaţiile care îi vor angaja.

Membrii americani ai generaţiei milenare (cei născuţi după 1977) manifestă predilecţie pentru studiul afacerilor, însă tot mai mulţi dintre ei prezintă o tendinţă foarte evidentă către narcisism, spun Joe Daly şi Jim Westerman, profesori de management la Appalachian State University, într-un articol publicat de Business Week.

Cei doi profesori îşi susţin afirmaţiile cu un studiu pe care l-au întreprins printre 500 de studenţi în domeniul afacerilor şi al psihologiei, care a arătat că studenţii în afaceri sunt mai narcisişti decât generaţiile anterioare de studenţi şi chiar decât generaţia actuală de studenţi la psihologie.

Paradoxal, spun profesorii, în mediul şcolar, narcisiştii au rezultate mai bune deoarece se descurcă să creeze o impresie bună, pe termen scurt. Pe termen lung însă, narcisiştii îşi dovedesc adevăratul caracter şi toxicitatea lui pentru mediul de lucru, fiind lipsiţi de empatie şi spirit de echipă. Chiar dacă performanţele lor ca lideri sunt negative pentru organizaţii, ei sunt dispuşi să ia iniţiativă ca lideri emergenţi, preferând mediile competitive.

Este cel mai posibil ca acest gen de studenţi să devină manageri narcisişti capabili să creeze un mediu nociv de muncă. Unii analişti au sugerat chiar că actuala criză financiară a fost provocată de manageri narcisişti. Totuşi, cei doi profesori americani sunt de părere că această problemă poate fi rezolvată încă de pe băncile facultăţii, dacă instituţiile vor dezvolta metode să filtreze şi să educe studenţii narcisişti.