O reţea de supermarketuri din Brooklyn, New York, folosește o nouă strategie creativă de marketing pentru a-și vinde produsele. Au amplasat în supermarket 5 dispozitive care emană miros de pâine caldă și ciocolată, astfel încat cumpărătorilor li se face poftă și de alte produse decât cele trecute pe lista de acasă. În cele 3 luni de la amplasarea aparatelor, vânzarile au crescut cu 5%.

„75% din ceea ce percepem drept gust vine de la un alt simţ, mirosul. Acesta este un detaliu important când trebuie să vinzi alimente" a subliniat Felicia Taylor, într-un reportaj CNN despre magazinul care a aplicat tehnica inovatoare. Iata o explicaţie pentru ocaziile când ne trezim cu cumpărături în plus când ajungem acasă, constatând că de unele dintre ele nu aveam nevoie.

Simţurile ne seduc, fie că este vorba despre activarea glandelor salivare, prin diferite tehnici de a întampina clientul cu un miros îmbietor în magazin (cafea, pâine caldă, ciocolată), fie despre activarea vizuală prin promoţiile și ofertele afișate la intrare.

Aparatul auditiv nu se lasă nici el mai prejos când vine vorba despre seducţia strategică a departamentului de marketing. Un anumit gen de muzică poate „sugera" prin stil vânzarea anumitor produse. Acţiunea de cumpărare se explică prin limbajul muzicii care trece de nivelul conversaţional, ajungând un mesaj-atitudine ce influenţează indirect dar precis subconștientul oferind astfel impulsuri în acţiunea de cumpărare a anumitor produse.

Publicaţia americană Bussines Insider a dezvăluit recent câteva strategii prin care departamentele de marketing „ajută" clienţii la cumpărături.

1. În 1938, coşurile de cumpărături au fost mărite pentru a permite un volum mai mare de produse.

2. Plasarea unui produs pe un raft aflat la nivelul ochilor clientului, îl va face mai uşor de reperat şi de dorit. Rafturile cele mai de jos, unde este nivelul ochilor pentru copii, va fi locul unde se găsesc produse scumpe, pe care cei mici le vor vedea şi se vor ruga de părinţi să le cumpere.

3. Culorile calde sunt cele care ademenesc într-un magazin, în timp ce culorile reci produc o contemplare îndelungă, fiind ideale pentru interiorul unui supermarket.

4. Studiile au demonstrat că muzica lentă îi face pe oameni să zăbovească mai mult, prin urmare fac mai multe cumpărături. Volumul dat tare îi va face mai alerţi şi se vor mişca mai repede printre raioane, în timp ce muzica clasică îi va determina pe unii să cumpere produse mai rafinate şi mai scumpe.

 

5. Produsele uzuale, cum sunt lactatele şi alte alimente, sunt aşezate pe rafturile din spate. Prin urmare, pentru a ajunge la bunurile trecute pe listă, va trebui să parcurgi tot magazinul.

Paradoxul este că deşi suntem liberi să ne alegem propriile cumpărături, societatea în care trăim are grijă la tot pasul să ne preseze cu sugestii. Tocmai de aceea, nu ar fi rău să ne stabilim câteva repere. Iată câteva idei:

1. Când mergem la cumpărături să ne asigurăm că suntem conștienţi și atenţi la nevoile noastre REALE, evitând astfel „chemarea" ielelor de pe diferitele rafturi.

2. Să ne străduim să respectăm o listă cu cele necesare scrisă de acasă.

3. Să evităm să facem cumpărături atunci când suntem supăraţi sau obosiţi. Aceste stări ne induc foarte ușor nevoi pe care dacă le vom satisface în acele momente, odată ajunși acasă, putem avea surpriza neplăcută că am rispit bani pe produse de care, în fapt, nu aveam nevoie.

4. Să ne fixăm un buget pentru lista de cumpărături. Putem evita astfel să achiziţionăm produse în plus, lucruri de care nu avem neapărat nevoie. Datorită diverselor oferte și promoţii putem fi foarte ușor redirecţionaţi. Promoţie nu înseamnă întotdeauna necesar sau util, şi nici inteligent. Chiar dacă preţul e tentant.

5. Să evităm cumpărăturile "pe stomacul gol". Când ne este foame, există riscul fie să cumpărăm prea mult, gândind că am mânca mult, fiindcă ne e foame, fie prea puţin din cauza grabei și stării neplăcute pe care o simţim și de care vrem să scăpăm.

6. Pentru orice lucru care nu se află pe listă, să ne mai întrebăm încă o dată dacă într-adevăr ne trebuie acel produs.

Cumpătarea dezvoltată în diversele ocazii când facem cumpărături poate face posibilă economisirea unei sume pentru a cumpăra ceva cu adevărat necesar. În plus, văzând beneficiile directe ale cumpătării, putem căpăta înclinaţia de a ne organiza mai bine şi în alte domenii.

Roxana David este specialist în Comunicare şi Relaţii Publice, domeniu în care s-a instruit urmând cursurile Universităţii Transilvania din Braşov.