IKEA a eliminat femeile din catalogul pentru Arabia Saudită

82

Compania IKEA a beneficiat în ultimele zile de o publicitate masivă, dar negativă. Producătorul de mobilă și-a atras nenumărate critici după ce a acceptat eliminarea din toate pozele catalogului anual destinat Arabiei Saudite a imaginii femeilor, indiferent de ipostazele în care apar acestea, atâta timp cât pot fi văzute porţiuni din corp sau părul este descoperit.

Imaginea emblematică a scandalului a fost un colaj cu două imagini dintr-o baie. În prima fotografie, într-un cadru de baie, o mamă se spală pe dinţi alături de fiul său, sub privirile tatălui şi ale juniorului familiei. A doua fotografie este copia perfectă a primei, cu o singură excepţie: mama, care în prima fotografie era îmbrăcată în pijama și avea părul prins neglijent într-un coc, a fost „ștersă".

IKEA și-a editat catalogul pentru a satisface cerinţele pieţei din Arabia Saudită, unde femeile au un statut foarte diferit de cel care le este acordat în vest: nu au voie să conducă autoturisme, să se afișeze în public cu părul descoperit sau să circule (din orice motiv și oriunde) fără permisiunea unui bărbat.

Reprezentanţii IKEA au explicat că decizia de „suprimare" a femeilor din catalog a aparţinut firmei saudite care deţine franchiza și că un astfel de tratament aplicat femeilor este în contradicţie cu valorile pe care le promovează compania.