Imperiul Alibaba.com: Cum a schimbat internetul China

1173

Pentru oricine a ajuns să prefere cumpărăturile online în locul shoppingului tradiţional, e-Bay și Amazon sunt furnizorii de bază, însă nu sunt nici pe departe singurii. Deși mai puţin cunoscută în Vest, platforma chineză Alibaba.com vine să facă istorie la Bursa de Valori din New York.

Alibaba este o companie chineză de e-commerce, care a devenit un gigant global, cu 22.000 de angajaţi și 90 de sedii. Site-urile sale, din care cele mai populare sunt Taobao, Tmall sau AliExpress, alcătuiesc peste 80% din totalul de vânzări online din China, cu mai mult de 100 de milioane de vizitatori pe zi.

Grupul operează în domeniul comerţului online, a fondurilor de investiţii online, a serviciilor mobile și a cloud computing. Mai nou, grupul a dat drumul și unui serviciu de împrumuturi financiare pentru tinerii antreprenori.

Vineri, gigantul Alibaba va avea prima listare la Bursa de Valori din New York, iar experţii se așteaptă ca acţiunile vândute să strângă o sumă de 25 de miliarde de dolari, cu potenţialul de a fi cea mai mare din istorie.

aliexpress

Dresorul de crocodili

Dar de unde a plecat afacerea și cum a ajuns să capete asemenea proporţii? Fondatorul companiei, Jack Ma, era doar un profesor de engleză care câștiga 15 dolari pe lună, care a crezut în puterea internetului atunci când nimeni în China nu o făcea.

Prin 1995, pe când Ma folosea pentru prima dată internetul, a realizat o căutare după cuvintele „China” și „bere”, fără să i se returneze niciun rezultat. În schimb, existau destule informaţii atunci când căuta cuvintele în altă limbă, engleză sau germană. Sesizând oportunitatea, Ma a lansat un site de traduceri care a avut succes imediat.

„Internetul va schimba lumea și va schimba China”, spunea el atunci.

Patru ani mai târziu, în 1999, Ma a strâns 17 prieteni și cunoștinţe, împreună cu care a pus bazele unui site ce avea rolul să conecteze cei ce voiau să facă export cu clienţi străini. Așa s-a născut Alibaba.com, în apartamentul lui Ma. Acum compania face mai mult profit decât Amazon și e-Bay combinate, având în vedere că în China clasa mijlocie este de câteva ori mai cheltuitoare decât cea americană, iar companiile mici și afacerile locale depind acum total de prezenţa pe Alibaba.com.

Toate acestea au fost făcute fără ca Ma să aibă vreo experienţă în IT sau management, cu 60.000 de euro strânși de la toţi prietenii. Dar era un lider cu viziune și charismă. Foști angajaţi spun că optimismul său contagios și talentul la limbi străini l-au ajutat să vândă acest vis.

„Îi pasă mai mult de ce e în sufletul cuiva decât ce scrie în CV”, spune Porter Erisman, fost executiv în companie, despre Ma, care este și tatăl a doi copii.

Mândria chineză îngroapă e-Bay

„Mintea chinezilor este la fel de bună…, acesta e motivul pentru care îndrăznim să concurăm cu americanii”, spunea Ma în 1999. Convingerea că poate să întreacă agenţiile guvernamentale și companiile faimoase datorită unui spirit inovator l-a făcut să ia în piept e-Bay, care în 2003 încerca să cucerească piaţa din China.

Convingerea lui a fost că „e-Bay este un rechin în ocean, dar noi suntem un crocodil în râul Yangtze. Dacă luptăm în ocean vom pierde, dar, dacă luptăm în râu, vom câștiga”. Așadar, echipa a venit cu platforma Taobao, care în chineză înseamnă „în căutarea comorii”. Platforma semăna cu e-Bay, dar era mult mai potrivită pentru piaţa locală. Yahoo a investit 1 miliard de dolari în idee, iar în câţiva ani Taobao a eliminat e-Bay de pe piaţa chineză.

La final

În 2013, Ma a renunţat la poziţia de CEO, iar acum se concentrează pe proiecte filantropice. Cu toate astea, conduce în continuare strategia companiei și este figura sa publică.

Ma este cel mai bogat om din China și tocmai a împlinit 50 de ani, dar se așteaptă ca Alibaba să trăiască dublu. Vineri, Ma vrea să își vândă 12,8 milioane de acţiuni, în valoare de 867 milioane de dolari.

„Nu mi-am imaginat niciodată că voi fi unde sunt azi. Nu am crezut că Alibaba va fi unde este azi”, declara el anul trecut.

Sub leadershipul ciudat și uneori văzut ca nebun a lui Ma, firma de 15 ani a reușit să traverseze cu succes nebănuit o perioadă transformatoare pentru economia chineză și pentru comerţul la nivel global. Ma a reușit să ridice un gigant într-o ţară străină de conceptul de e-commerce, unde birocraţii Pratidului Comunist dictează succesul sau eșecul. Tatăl lui i-a spus că dacă s-ar fi născut cu 30 de ani mai devreme, ar fi fost în închisoare din cauza ideilor sale, scrie USA Today.

Iar povestea lui de viaţă, de trecere de la sărac la bogat este cu atât mai impresionantă, cu cât felul de a fi a lui Ma, în care nu se ia nici pe sine prea în serios și mereu spune ce gândește este în contrast flagrant cu ceilalţi baroni conservatori ai lumii de afaceri chineze. Acum, cărţile și DVD-urile care conţin lecţiile sale de management se vând peste tot în China, împreună cu speranţa împlinirii visului american, cât timp este chinez.

Eliza Vlădescu
După absolvirea Facultății de Comunicare și PR din cadrul SNSPA, Eliza Vlădescu a dat televiziunea pentru presa scrisă și de mai bine de 6 ani nu s-a uitat înapoi. Eliza face parte din echipa permanentă de redactori a revistei Semnele timpului.