Primul magazin gol din România s-a deschis săptămâna trecută în București, în mall Promenada – iniţiatorul proiectului –, în parteneriat cu organizaţia Let’s Do It, Romania!.
The Empty Shop (magazinul gol) este un concept diferit, gândit în scop umanitar, unde oamenii sunt invitaţi să umple rafturile goale cu haine pe care nu le mai îmbracă, pentru a fi donate persoanelor cu posibilităţi materiale reduse. Conceptul este adus din Brazilia, de către Nepi, un fond de investiţii care deţine mai multe clădiri de birouri și malluri în România, printre care și Promenada.
Organizatorii au ca ţintă să adune 20 de tone de haine în doar două săptămâni. Magazinul The Empty Shop este amplasat la nivelul 1 al mallului Promenada și este deschis în perioada 5 aprilie – 18 aprilie, în intervalul orar 10.00 – 22.00. Celelalte puncte de colectare vor fi organizate în mallurile City Park Constanţa, Shopping City Timișoara, Shopping City Galaţi, Brăila Mall, Shopping City Piatra Neamţ, Ploiești Shopping City, Shopping City Deva, Aurora Shopping Mall (Buzău), Shopping City Târgu Jiu, Severin Shopping Center, Shopping City Râmnicu Vâlcea, Shopping City Sibiu. Magazinul este dedicat colectării exclusive de îmbrăcăminte pentru adulţi și copii.
Cu ajutorul a 50 de voluntari, organizatia Let’s Do It, Romania! se va ocupa de sortarea, spălarea și donarea hainelor, care vor fi trimise apoi către comunităţile care înregistrează un risc mare de abandon școlar generat de lipsa unor bunuri materiale de bază, cum ar fi hrana, alimentele sau îmbrăcămintea pentru copii. Astfel, 1.000 de familii din judeţele Maramureș, Neamţ, Iași, Constanţa, Târgu Jiu, Călărași și Ialomiţa vor beneficia de pe urma acestei campanii naţionale.
„Zilnic, sute de mii de oameni trec pragul centrelor noastre comerciale din toată ţara pentru cumpărături, în drum spre serviciu, pentru a lua masa sau pentru a se relaxa. Acum le lansăm și o provocare: de a dărui în beneficiul persoanelor cu posibilităţi materiale reduse”, a declarat Corina Olteanu, Group PR Manager NEPI Rockastle.
Anul trecut, prin programul „Let’s Share & Care!”, organizaţia Let’s Do It, Romania! a colectat 7 tone de îmbrăcăminte, mobilier, rechizite și jucării, pe care le-a direcţionat către 850 de copii și familiile acestora, în cinci judeţe ale ţării.
„Pentru noi, Let’s Do It, Romania!, este un obiectiv foarte clar, acela de a combate risipa de textile, a doua cea mai poluatoare industrie la nivel global. Am început anul trecut o campanie, Let’s Share & Care, care are ca obiectiv combaterea risipei, pe de-o parte, și, pe de altă parte, susţinerea unor beneficiari, să îi încurajăm să primească niște donaţii, dar să nu îi transformăm în niște oameni care așteaptă în fiecare lună donaţii. Astfel am făcut un parteneriat cu Teach for Romania. Ei au școli, unde profesorii sunt susţinuţi să meargă și să predea anumite materii. Noi completăm activitatea și, dacă acei copii merg la scoală, venim și le donăm haine pentru copii și pentru familiile care sunt în programul Teach for Romania”, a explicat Andrei Cosuleanu, Board Member Let’s do it, România!.
Profesorii monitorizează prezenţa copiilor la școală și pun la dispoziţia organizaţiei un raport la un interval de șase luni pentru a se analiza evoluţia în comunitate, iar dacă lucrurile s-au îmbunătăţit, continuă donaţiile.
„Acei copii nu primesc doar o dată și apoi îi abandonăm. Obiectivul este acela de a dona din șase în șase luni haine pe următoarele șase luni de sezon. Acum vom strânge și toamnă-iarnă și primăvară-vară. Hainele pentru sezonul toamnă-iarnă nu le vom dona acum, mergem cu ele în septembrie către copii. Acum donăm partea de primăvară-vară. Vrem să o facem pas cu pas, ca să aibă un efect îndelungat pentru comunitate, pentru că doar așa ai un impact și îi susţii pe copii să meargă la școală. Sunt cazuri în România, când plouă sau ninge afară, copiii nu merg la școală, nu au haine, încălţăminte, iar școala nu are o încălzire adecvată pentru copii”, a precizat Cosuleanu.
România este a treia ţară europeană cu cea mai mare rată a abandonului şcolar, de 18,5%, după Malta şi Spania, conform celor mai recente date Eurostat. În acelaşi timp, România deţine cel mai mare procent de copii săraci (grupa de vârstă 0-17 ani) din Europa care atrage după sine riscul excluderii sociale.