Mașinile diesel, programate să dispară de pe piaţă

135

Pe fondul preocupărilor legate de calitatea aerului şi de standardele privind emisiile, experţii susţin că vânzările vehiculelor diesel ar putea scădea în 2030 până la nivelul de 5% din piaţa auto în Uniunea Europeană.

Conform datelor, deja vânzările au fost afectate, iar declinul se va accelera.

Preferinţa pentru diesel a scăzut pe piaţa europeană între anii 2015-2017, de la 52% la 45%, conform unui studiu realizat de firma de consultanţă AlixPartners.

Cu toate acestea, ca parte a eforturilor UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, în special a dioxidului de carbon (CO2), motorul diesel a fost promovat ca fiind mai ecologic decât benzina. Însă, chiar și așa, motoarele diesel produc în general niveluri mai mari de oxizi de azot şi particule, mici bucăţi de funingine, care, inhalate, pot intra în plămâni.

Deși „flota Uniunii Europene trebuie să realizeze o reducere de 4,6% (în CO2), pe an, până în 2021, în 2017, cantitatea totală de CO2 din UE a crescut cu 0,3g/km, se arată în studiu.

În cadrul unui studiu, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a încadrat emisiile diesel în categoria substanţelor canceringene, iar alte cercetări au arătat că emisiile de oxizi de azot ale unor mașini diesel cu motoare mici sunt de câteva ori mai mari decât cele ale unor autobuze sau ale unor camioane.

La sfârşitul anului 2014, liderii europeni s-au angajat ca, până în 2030, să reducă cu cel puţin 40%, faţă de nivelul din 1990, emisiile de gaze cu efect de seră în UE. Soluţia producătorilor de automobile o constituie vehiculele electrice şi hibride, acestea „fiind singurul răspuns” la provocarea de reducere a emisiilor.