Surprize mari la sfârșitul conciliului de la Vatican

1559

Acum, că s-au încheiat cele două săptămâni în care a debutat o discuţie ce va ţine ocupată Biserica Catolică în următorul an, realizăm că multe dintre presupoziţiile și speculaţiile care au ajuns în presă sunt greșite.

Rezumând, presa a scris într-un mod exagerat despre cum Biserica Catolică și-a schimbat total poziţia faţă de homosexuali, după ce a fost publicat un raport ce sintetiza activitatea din prima săptămână de discuţii. Acum, când urmează să fie publicat raportul final, jurnaliștii care au acces la sursele primare de informaţii spun că ce s-a crezut până acum este greșit. Arhiepiscopul Durocher crede că va mai dura ceva până la publicarea acestuia.

Modificarea modificării poziţiei faţă de homosexuali

Raportul preliminar, redactat de o comisie numită de papă, sublinia o apropiere caldă, pastorală faţă de homosexuali, spunând chiar, spre surprinderea multor catolici, că aceste relaţii oferă „sprijin preţios în viaţa partenerilor”. Nu s-a menţionat în schimb nimic despre învăţătura inclusă în catehismul catolic, conform căreia relaţiile homosexuale sunt „intrinsec dezordonate”.

Era de așteptat din partea catolicilor conservatori, care urmăreau de pe margini, o reacţie negativă la acest raport. Nu se știe dacă din această cauză sau alta, anumite cuvinte din traducerea în engleză a primului raport au fost înlocuite, pentru a introduce puţină răceală în relaţia bisericii cu persoanele homosexuale.

Cardinalul Wilfrid Napier de Durban, Africa de Sud, a fost printre cei care și-au exprimat imediat spaima faţă de conţinutul raportului, spunând că nu reflectă decât ceea ce au spus anumiţi episcopi în conciliu şi că nu este „mesajul adevărat”. Zece comisii ale episcopilor au cerut schimbări majore în raportul intermediar.

Dacă secţiunea privind homosexualii se traducea prin „întâmpinarea cu bucurie” sau „primirea” persoanelor homosexuale în biserică, acum versiunea în engleză se traduce prin „îngrijirea/asistarea” persoanelor homosexuale. De asemenea, acolo unde se spunea că „Homosexualii au daruri şi calităţi de oferit comunităţii creştine”, acum scrie doar că trebuie să se evite discriminarea persoanelor homosexuale, conform National Catholic Reporter.

Cu toate acestea, trebuie să ţinem seama că purtarea unor discuţii pe aceste teme este o realizare în sine, dat fiind faptul că unii dintre episcopii veniţi la conciliu provin din ţări unde homosexualitatea este ilegală, crede Christopher Lamb, de la publicaţia catolică The Tablet.

Un document cu multe de zis

Fiecare punct care alcătuiește documentul final trebuie să fie aprobat prin vot de către două treimi din totalitatea episcopilor prezenţi la conciliu. Conform mai multor publicaţii, se pare că pasaje despre homosexuali și divorţ nu au întrunit voturile necesare, dar nici nu au fost „complet respinse”. Cu toate acestea, papa a cerut să fie publicat raportul întreg, împreună cu paragrafele respective.

Purtătorul de cuvânt al Vaticanului, Federico Lombardi, a declarat că această decizie a fost luată tocmai pentru a asigura o transparenţă maximă asupra întregului proces și pentru a permite conferinţelor de episcopi din întreaga lume să îl folosească pentru a se pregăti pentru conciliul din 2015.

Publicarea întregului document va folosi însă și pentru clarificarea tuturor problemelor care s-au ridicat în presă, într-un mod mai mult sau mai puţin justificat. „Mulţi comentatori și-au imaginat o biserică dezbinată, în care unii sunt împotriva celorlalţi, îndoindu-se chiar de Duhul Sfânt, adevăratul promotor și garant al unităţii și armoniei în biserică”, a declarat suveranul pontif. 

Totodată trebuie să ţinem cont că acest document nu are putere judiciară în biserică, ci va servi tot pentru orientarea dezbaterilor din anul ce va urma. Papa Francisc a hotărât că acesta să fie făcut public tocmai pentru a arăta gradul de maturitate care a caracterizat conciliul și care trebuie să se reflecte și pe mai departe, a declarat ofiţerul de presă al Sfântului Scaun, Tom Rosica, pentru Radio Vatican.

Calea de mijloc

La încheierea discuţiilor pe tema familiei, papa a ţinut un discurs în care i-a îndemnat pe episcopi să găsească o cale de mijloc între doctrină și realitate. Și, deși supoziţia că Biserica Catolică este în prezent dezbinată reprezintă o exagerare, totuși și papa a semnalat existenţa unor tendinţe care au provocat momente de „tensiune” și „mâhnire”.

Suveranul pontif i-a avertizat pe cardinali să nu cadă pradă ispitei de a fi inflexibili și a încerca să se închidă în cuvântul scris și în lege, fără să Îl lase pe Dumnezeu să îi surprindă. „Din timpul lui Iisus, aceasta este tentaţia zeloșilor, a scrupuloșilor, a intelectualilor și a tradiţionaliștilor de azi”, a mai spus papa Francisc.

La fel a vorbit și despre tendinţa distructivă de a trata simptomele fără a trata și cauzele, dintr-o milă și o bunătate care înșală. Aceasta este tendinţa celor care se numesc „progresiști” și „liberali”, a mai spus Francisc. Această tendinţă te face să cobori de pe Cruce, pentru a le face pe plac oamenilor, să te închini în faţa unui spirit lumesc, în loc să îl purifici și să îl preschimbi după Dumnezeu, a mai adăugat el.

Toate aceste lucruri, împreună cu alte posibile deviaţii, trebuie evitate prin găsirea unei căi de mijloc, pentru a avea o biserică ce are ușile deschise să-i primească pe cei în nevoie, nu doar pe cei care se consideră drepţi, fiind totodată mireasa lui Christos, care trebuie să rămână fidelă Lui și doctrinei.

În acest context, papa trebuie să fie garantul „conformării bisericii și ascultării ei de voia lui Dumnezeu, de Evanghelia lui Iisus și de tradiţia bisericii, lăsând la o parte dorinţele personale și în ciuda faptului că se bucură de o putere supremă, imediată și universală în biserică”. Aceste lucruri le-a spus papa despre propria sa misiune, atrăgând și mai mult atenţia lumii asupra felului în care va gestiona deciziile bisericii la sfârșitul acestui conciliu.