Greșeala unui Crăciun perfect

392

„Cu ocazia acestui Crăciun, voi lăsa Biblia și nu emoţiile mele să traseze lista mea de cadouri." Aceasta este declaraţia unei scriitoare americane, convinsă că obiceiurile de a cumpăra cadouri nu reflectă nimic mai mult decât „un comportament capitalist de rutină". În opinia ei, în spatele obiceiului de a dărui se ascunde o mare greșeală.

Americanii vor cheltui mai mult de 579 de miliarde de dolari anual pe cadouri cu ocazia diverselor evenimente. „M-am numărat în rândurile acestui grup de elită”, mărturisește Dorothy Greco, într-un articol publicat pe Christianity Today. Scriitoarea americană consideră că motivaţia dăruirii este diversă, plecând de la exprimarea recunoștinţei faţă de alte persoane, continuând cu responsabilitatea civică (pentru a menţine pe linia de plutire economia naţională) sau pentru a evita sentimentul că sunt părinţi răi și zgârciţi. De partea cealaltă, motivaţia celui care primește darul este la fel de importantă, chiar dacă e mai puţin luată în seamă.

Dorothy Greco își amintește de „sentimentul de dezamăgire pe care îl trăia odată ce cutiile au fost desfăcute sau ciorapii cu cadouri goliţi. „Era ca și cum o cortină a căzut înainte ca piesa să fi ajuns la punctul culminant. Acest lucru are mai puţin de a face cu ceea ce ne oferim unul altuia, ci mai mult cu o nevoie pe care niciun cadou nu o poate suplini.”

În opinia scriitoarei, această nevoie poate fi rezumată la căutarea unei „spiritualităţi tangibile care să ne apropie pe unii de alţii și să le imprime sărbătorilor un sens mai profund”. În condiţiile în care însă acest lucru nu se realizează, atunci nu ne rămâne decât să „ne îndeplinim reciproc lista de dorinţe și să umplem cu obiecte prăpastia relaţională și spirituală”.

Decalajul dintre nevoile profunde și satisfacţiile superficiale ocazionate de această sărbătoare pot fi constatate pretutindeni, inclusiv în România. „Cum se va simţi românul când căruciorul de cumpărături va fi singura sa legătură cu lumea și cu sine însuși?” se întreabă autorii cărţii A treia forţă: România profundă. În opinia lor, pentru români confortul material a devenit idealul unei vieţi împlinite, aflându-se, din acest punct de vedere, „într-o comuniune consumistă” împreună cu alte ţări care au fost cuprinse în același trend.

Cu ocazia zilelor premergătoare Crăciunului, presa din România a evidenţiat goana după cumpărături care pare a se intensifica de la un an la altul. „Am putea spune că sărbătorile sunt un Black Friday prelungit”, a declarat Marius Ruşescu, directorul de marketing al Maritimo Shopping Center, citat de Adevărul.

Aceeași situaţie poate fi întâlnită și în ţări mai dezvoltate decât România, precum Anglia. Un semnal împotriva presiunii „ridicole și absurde de a avea un Crăciun perfect” prin cheltuirea a mari sume, a fost tras chiar de arhiepiscopul de Canterburry, capul Bisericii Anglicane. El învinuiește consumerismul acestei perioade de sărbătoare că „a depășit limita”, astfel încât „cuplurile ajung să se certe, iar copiii devin o povară”, citează The Telegraph.

O scrisoare publicată recent de Huffington Post arată cât de mult și-au schimbat oamenii perspectiva cu privire la Crăciun. În urmă cu 98 de ani, Homer Mellen, pe atunci în vârstă de 7 ani, îi cerea lui Moș Crăciun să îi aducă „o cutie de acuarele, împreună cu un abecedar de nouă cenţi și un ghiozdan pentru a le pune înăuntru”. Tot el continua modest: „Și dacă ai niște nuci, sau bomboane sau jucării de care te lipsești, ai putea, te rog, să mi le trimiţi?”. Jurnaliștii care au publicat scrisoarea l-au citat pe unul dintre nepoţii lui Homer, care consideră că prin această scrisoare a fost exprimată „adevărata semnificaţie a Crăciunului”. Diferenţele devin și mai evidente dacă scrisoarea lui Homer este comparată cu lista unui copil tot de 7 ani, dată publicităţii recent pe ABCNews, printre solicitări fiind incluse un iPod și 1.000$.

Apelurile la o schimbare a atitudinii faţă de Crăciun continuă să sosească din multe zone ale mediului religios. „Dacă te simţi afectat de consumerism, oprește-te! Amintește-ţi că sărbătoarea Crăciunului este despre sosirea lui Mesia, despre începutul Împărăţiei lui Christos pe Pământ. Delectaţi-vă în aceste zile în modul în care Dumnezeu a proiectat să ne bucurăm de diversitatea darurilor vieţii, cum ar fi familia, prietenii, mâncarea, muzica și slujirea”, semnalează The Christian Post.