Omul care a adus religia la Hollywood

207

Miniseria în cinci părţi „Biblia", s-a încheiat cu difuzarea ultimului episod duminică, pe canalul History Channel. Documentarul a devenit hitul televiziunii americane de cablu în acest an, înregistrând o audienţă record de peste 13 milioane de telespectatori, chiar de la primul episod. Publicaţia Time a investigat cine stă în spatele acestei reușite.

Dacă ne uităm la produsele hollywoodiene putem observa că Hollywoodul nu a acordat mare atenţie comunităţii creștine. Astăzi însă, s-ar părea că studiourile au început să încerce această piaţă nouă: „The American Bible Challenge" de pe Game Show Network, spre exemplu, a fost cea mai mare reușită a canalului, în 17 ani de existenţă. Un blockbuster despre Noe va avea premiera în 2014, iar într-un efort de a depăși succesul seriei „Biblia", iar în lucru este şi o miniserie de șase ore numită „Iisus din Nazaret", în care s-au investit 20 de milioane de dolari.

Persoana care stă în centrul acestui fenomen este Jonathan Bock, fondator și președinte al Grace Hill Media, o firmă de marketing și relaţii publice, care acţionează ca un intermediar între industria filmului și piaţa alcătuită din credincioșii americani. „Ajut aceste două lumi care nu se intersectează, să se înţeleagă reciproc și să realizeze că pot beneficia mult una de pe urma celeilalte", a explicat Bock pentru Time.

Firma lui este alcătuită din 10 persoane care ajută studiourile de film și divertisment să comunice unui public creștin. Aceasta se întâmplă prin stabilirea şi poziţionarea conţinutului special realizat pentru telespectatorii creşștini, dar şi prin stabilirea legăturilor cu pastori, organizaţii creștine și mass-media creștine, care să ajute la promovarea producţiilor.

Înainte de Grace Hill, executivii de la Hollywood au încercat rareori să se deschidă către credincioși, neavând nicio strategie în această privinţă. „Cei mai mulţi dintre ei nu au crescut într-un mediu creștin," spune Phil Cooke, un consultant care îi ajută pe creștini să aibă și ei succes în această zonă a mass-media.

Ca atare, timp de mulţi ani Hollywoodul nu a băgat în seamă acest public pe care nu îl înţelegea și pe care nu știa cum să îl abordeze. Lucrurile au început să se schimbe odată cu succesul controversat al filmului „Patimile lui Iisus", în regia lui Mel Gibson. Filmul, criticat pentru grafica sa violentă, a fost produs, promovat și vândut fără sprijinul unui mare studio, dar cu suportul unor lideri religioși de top, precum Billy Graham, James Dobson sau Rick Warren. Cu această ocazie, Hollywoodul a descoperit că „există 90 de milioane de americani care își iau credinţa foarte în serios", scrie Time.

Bock nu doar că a ajutat la promovarea documentarului „Biblia", dar i-a ajutat pe producători, Mark Burnett și Roma Downey, apelând la 40 de teologi pentru a se uita peste scenariu, cu scopul de a se asigura că este cât de autentic posibil. Un scop principal pentru Bock a fost ca telespectatorii creștini practicanţi să vadă în documentar o reprezentare exactă a ceea ce știu că este Cuvântul lui Dumnezeu.

Însă nu toţi au fost de acord că acest scop a fost îndeplinit. Pe lângă discuţiile generate de distribuirea în rolul Satanei a unui actor cu o fizionomie foarte asemănătoare celei a președintului Obama, unii critici au atras atenţia și asupra erorilor în raport cu Biblia, pe care filmul le propagă. Bloggeriţa americană Sunny Shell (fost contributor la The Examiner) a fost rugată să ajute la promovare seriei, dar a refuzat din cauza „conţinutului nebiblic" și al „preamăririi omului în locul lui Dumnezeu". Ea a mai reproșat producătorilor că au omis intenţionat anumite părţi din diverse versete biblice, care ar fi evidenţiat adevăruri exclusiv creștine, precum denunţarea homosexualităţii sau a păcatului.

Cu toate astea, atât scopul lui Bock, cât și al producătorilor, de a crea o punte către telespectatorii creștini a fost atins. Potrivit WND.com, filmul a avut un puternic impact evanghelistic, cuvintele „the Bible" intrând în statisticile Google și Twitter privind tendinţele în căutările pe internet.