„Apărând Duminica, apărăm libertatea omului” – ecoul unei declaraţii papale

310

„Aș vrea să reamintesc ceea ce am spus adesea, în trecut, în apărarea timpului pentru familie, care este ameninţat de impunerea unor angajamente legate de muncă. Duminica este ziua Domnului (…) liberă pentru familie și liberă pentru Dumnezeu." Acestea au fost cuvintele adresate de Papa Benedict al XVI-lea în timpului celei de-a 7-a ediţii a Întâlnirii Mondiale pentru Familie, care a avut loc, în urmă cu o săptămână, la Milano.

„Duminica este ziua Domnului și a omului, o zi în care toată lumea ar trebui să poată fi liberă, liberă pentru familie și liberă pentru Dumnezeu. Apărând Duminica, apărăm libertatea omului!" Așa s-a exprimat Suveranul Pontif în discursul susţinut în timpul adunării pentru familie.

Papa a subliniat că familia, munca, odihna și sărbătoarea sunt daruri de la Dumnezeu și sunt aspecte importante ale vieţii umane, care trebuie să găsească un 'echilibru armonios' pentru a putea construi o lume mai umană. În apelul său către familii, Papa i-a rugat pe credincioși ca „în ciuda ritmului fără pauză a lumii moderne", să nu renunţe la Ziua Domnului, această „oază pentru (…) sărbătorirea familiei".

Câteva zile mai târziu, Benedict al XVI-lea se declara încurajat de răspunsul primit la Milano, catalogând întâlnirea drept „o epifanie a familiei". El a reiterat totodată apelul făcut în timpul adunării, punctând necesitatea de a apăra familia pentru a apăra viitorul umanităţii.

Ecoul unui mesaj mai vechi

Mesajul de apărare a sacralităţii Duminicii prin prisma importanţei ei pentru familie, are un ecou puternic în discursul liderului anterior, Papa Ioan Paul al II-a. În 1998, acesta a redactat o scrisoare apostolică, în care reitera doctrina catolică privitoare la sfinţirea Duminicii. Scrisoarea se intitulează Dies Domini și este o pledoarie pentru continuarea celebrării „Zilei Domnului" așa cum a parvenit ea din timpul apostolilor.

   La presiunea Bisericii Romano-Catolice și a altor organizaţii mai mici, guvernul din Croaţia a interzis cumpărăturile de duminică până în 2004, când Curtea Constituţională Croată a decis că legea încalcă prevederile Constituţiei. Biserica a recunoscut o înfrângere atunci, însă a continuat să facă lobby pentru lege.

   În iulie 2008, interdicţia a intrat din nou în vigoare, până la 1 ianuarie 2009, când a fost, din nou, declarată neconstituţională.

Papa Ioan Paul al II-lea a făcut atunci apel la imperativul moral al respectării Sabatului, potrivit uneia dintre cele Zece Porunci ale creștinismului. El i-a încurajat pe credincioși să nu piardă însemnătatea zilei, amestecând-o cu o „mentalitate de weekend".

Tot în Dies Domini, Suveranul Pontif a insistat și asupra necesităţii de a promulga legi care să faciliteze respectarea Duminicii ca zi de odihnă. Și înainte, și după apelul său, numeroase ţări din toată lumea au promulgat legi pentru interzicerea funcţionării magazinelor duminica. În limbaj comun, aceste legi sunt cunoscute drept legile împotriva „cumpărăturilor de duminică".

Doctrina duminicii

Catehismul catolic distinge între Ziua Sabatului (Sâmbăta) și Ziua Domnului (Duminica). Potrivit doctrinei catolice, duminica este o împlinire a Sabatului, prin Iisus Christos.

Regretatul cardinal american James Gibbons nota că „poţi citi Biblia de la Geneza la Apocalipsa și nu vei găsi niciun rând care să autorizeze sau să sanctifice Duminica. Scripturile îndreptăţesc respectarea religioasă a Sâmbetei, o zi pe care noi nu o sanctificăm niciodată." (Faith of Our Fathers, p. 72) Prelatul considera însă că „Scripturile, singure, nu conţin toate adevărurile pe care un creștin trebuie să le creadă, nici nu impun toate datoriile pe care el este obligat să le împlinească.”