Bibliile, exilate din hotelurile americane

667

Marriott International, cea mai mare companie hotelieră, a decis recent să scoată materialele religioase, precum Biblia și Cartea lui Mormon, din noile sale hoteluri, Moxy și Edition.

„S-a luat această decizie deoarece cărţile religioase nu se potrivesc cu personalitatea brandurilor”, a declarat purtătoarea de cuvânt a Marriott, conform Los Angeles Times, explicând că Moxy și Edition sunt hoteluri orientate către generaţia mai tânără a milenialilor, ale căror obiective trec dincolo de latura spirituală.

Decizia Marriott oglindește, de fapt, un trend tot mai vizibil în industria hotelieră, care s-a desprins treptat de tradiţia păstrării materialelor religioase în camerele de hotel. Este dificil de evaluat cât de multe dintre cele 53.000 de hoteluri din SUA mai păstrează Biblii în camere, pentru că cele mai mari companii lasă posibilitate managerilor să decidă dacă Biblia poate fi parte a spaţiului de agrement pe care turiștii îl caută.

Un studiu recent realizat de STR, o companie hotelieră specializată în analize, a constatat că procentul de hoteluri care menţin materiale religioase în camere a scăzut semnificativ în ultimii 10 ani, de la 95% în 2006 la 48% în acest an. Printre motivele acestei schimbări, potrivit experţilor din industria hotelieră, apare faptul că publicul-ţintă s-a schimbat (tinerii fiind preponderent turiștii acestor hoteluri), dar și pentru a se evita ofensarea altor turiști, precum musulmanii sau budiștii. „O mulţime de hoteluri internaţionale încearcă să ajungă la un grup foarte divers de călători, iar religia a devenit între timp un subiect cu adevărat sensibil”, a declarat Linchi Kwok, profesor asistent la Colegiul Collins din cadrul Hospitality Management. Plus că acum multe camere de hotel sunt mobilate cu rafturi în loc de noptiere, ceea ce face dificilă menţinerea discreţiei, prin expunerea vizibilă a Bibliei.

Dar mai este un aspect. Hotelurile reprezintă ţinta anumitor grupuri ateiste, de exemplu The Freedom From Religion Foundation, care a creat autocolante pe care se poate citi: „Atenţie: credinţa în această carte vă poate pune în pericol sănătatea și viaţa”. Organizaţia i-a încurajat pe susţinătorii săi să aplice autocolante în orice cameră de hotel unde găsesc Biblii. „Încercăm să educăm industria hotelieră că un sfert din populaţia noastră nu este religioasă”, a declarat unul dintre liderii organizaţiei.

Pe de altă parte, Jeff Pack, director de comunicare în cadrul Gideons International, crede că fondul problemei este altul. „Declinul materialelor religioase în hoteluri, așa cum este arătat în sondaj, reflectă creșterea secularismului și spiritului de independenţă”, a spus expertul. „Acest lucru a dus la o eroziune a conștiinţei spirituale.”

Credincioșii nu par să fie foarte deranjaţi de această situaţie. James McKnight, pastor la o biserică din Los Angeles, a menţionat că nu se simte jignit atunci când nu găsește în camera lui de hotel o Biblie. În opinia sa, cei care citesc cu regularitate Biblia, cel mai probabil, au deja una cu ei. „Nu mă aștept ca proprietarul unui hotel să își asume responsabilitatea de a-mi oferi textul sacru”, a spus McKnight.