8 strategii care ajută la prevenirea apariţiei bolii Alzheimer

4603

Boala Alzheimer e cunoscută, mai ales, ca boala care răpește, în timp, amintirile de nepreţuit ale pacientului, favorizând apariţia confuziei, a gândirii deficitare, a schimbărilor de temperament și personalitate și duce chiar și la dezvoltarea dificultăţii de rezolvare a unor activităţi simple. Din păcate această afecţiune nu poate fi vindecată, dar medicii intuiesc posibilitatea prevenirii ei, prin integrarea câtorva obiceiuri simple.

Tot mai mulţi cercetători caută să descopere metode eficiente care pot preveni apariţia acestei boli necruţătoare. Până în prezent, una dintre cele mai puternice dovezi pentru reducerea riscului este micșorarea riscului de dezvoltare a bolilor de inimă, punctează Mayo Clinic. Mulţi factori de risc ce conduc la apariţia afecţiunilor cardiovasculare, precum hipertensiunea arterială, nivelul crescut al colesterolului, diabetul sau problemele de greutate ar putea avea legătură și cu apariţia Alzheimerului.

Stilul de viaţă joacă un rol important în reducerea riscului apariţiei bolii. Consumul de fructe și legume a fost asociat cu micșorarea șanselor de a dezvolta Alzheimer, au arătat rezultatele unui studiu desfășurat pe o perioadă de 7-9 ani, la care au participat peste 1.800 de americani și japonezi în vârstă, notează Prevention. Alte două studii au conturat o legătură între dieta mediteraneană și scăderea riscului apariţiei Alzheimerului. Înlătură din alimentaţie alimentele bogate în grăsimi saturate și consumă alimente recomandate pentru protejarea inimii, subliniază organizaţia Help Guide. Adaugă în farfurie alimente sănătoase cât mai colorate, pentru a mări cantitatea de vitamine și antioxidanţi pe care le consumi și mănâncă produse bogate în acizi grași omega-3.

Ai mare grijă de sănătatea dinţilor și a gingiilor! Un studiu al specialiștilor stomatologi din SUA a arătat că persoanele cu probleme de sănătate orală au avut un punctaj mai mic la testele cognitive și cele de memorie, notează Mirror Online. Un alt studiu a arătat că pacienţii în vârstă care aveau gingiile inflamate aveau un risc chiar și de trei ori mai mare de a dezvolta tulburări cognitive și de memorie decât ceilalţi.

De asemenea, rezervă-ţi cel puţin de cinci ori pe săptămână, câte 30 de minute pe care să le dedici exerciţiilor fizice, sfătuiește Help Guide. Poţi alege o plimbare în pas vioi, alergatul, inotul sau orice altă activitate care îţi pune mușchii la treabă. În aproximativ o lună vei reuși să integrezi sportul în obiceiurile tale.

Stimulează-te mental, învăţând ceva nou în fiecare zi, fie că este vorba de o limbă străină, de cântatul la un instrument muzical sau de dezvoltarea unei noi abilităţi. Chiar și relaxarea alături de o carte bună sau de o revistă poate proteja creierul de la declin. De asemenea, exerciţiile de memorie, jocurile de strategie sau cuvintele încrucișate sunt o modalitate distractivă și eficientă pentru protejarea capacităţilor cognitive.

Cu cât este mai severă, starea de stres poate crește riscul apariţiei Alzheimerului, având efect de micșorare a hipocapmusului, o regiune importantă a creierului cu rol în memorie, dar și de afectare a celulelor nervoase. De aceea, pentru a preveni boala, este important să reduci stresul și să adopţi tehnici eficiente de combatere a acestuia.

O viaţă socială activă poate ajuta la micșorarea riscului de dezvoltare a Alzheimerului, iar pentru îmbunătăţirea acestui aspect, poţi plănui ieșiri mai dese cu prietenii sau întâlniri mai frecvente cu cei dragi aflaţi la distanţă, prin intermediul canalelor de comunicare online sau prin telefon și poţi dedica mai mult timp activităţilor alături de membrii familiei. De asemenea, te poţi înscrie în diverse cluburi sau cursuri, te poţi implica în activităţile comunităţii religioase din care faci parte ori te poţi înscrie ca voluntar într-o asociaţie.

Printre metodele prin care îţi poţi reduce riscul de dezvoltare a bolii Alzheimer se numără și menţinerea la o greutate normală și păstrarea sănătăţii ochilor (șansele de apariţie a problemelor de demenţă scad chiar și cu 63 de procente în cazul persoanelor care își păstrează vederea cât mai bună pe măsură ce îmbătrânesc, notează Mirror Online). De asemenea, un somn odihnitor, prevenirea și controlarea diabetului, consumul de ceai și de alimente bogate în vitamina B12 sunt obiceiuri care te pot proteja împotriva afecţiunii.

În România se estimează că circa 250.000 de persoane suferă de Alzheimer, însă numai 20% dintre aceștia sunt diagnosticaţi, conform Societăţii Române Alzheimer, notează Ziare.com.

În Europa și America, Alzheimerul se află pe locul al doilea în topul bolilor care îi înspăimântă pe oameni, potrivit unui sondaj realizat de Harvard School of Public Health. Cu cât este depistată mai din timp, cu atât tratamentul pentru această boală poate începe mai repede, oferind șanse mai mari de întârziere a efectelor bolii. Asociaţia Americană pentru Alzheimer a notat 10 simptome care pot indica apariţia Alzheimerului, printre care se numără schimbările de memorie, dificultatea de rezolvare a problemelor sau episoade de confuzie în timp și spaţiu.