Stilul de viaţă sănătos, tratamentul cel mai eficient

2612

În ultimii ani, Organizaţia Mondială a Sănătăţii a atras atenţia în repetate rânduri asupra importanţei unui stil de viaţă sănătos pentru prevenirea celor mai devastatoare boli. Acum însă, oamenii de ştiinţă îl promovează ca unul dintre cele mai eficiente tratamente.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea din California, SUA, au reuşit să câştige o luptă împotriva maladiei Alzheimer, asociată cu pierderea memoriei. În cadrul unui mic studiu desfăşurat pe persoane care suferă de această boală, s-a observat o îmbunătăţire a memoriei în urma unui tratament inedit. La studiu au participat 10 persoane, dintre care doar una nu a experimentat ameliorări, notează kticradio.com.

Potrivit au.ibtimes.com, tratamentul aplicat celor 10 pacienţi s-a bazat pe schimbări în ceea ce priveşte alimentaţia, odihna, activitatea fizică, pe stimulare cerebrală şi administrarea anumitor medicamente şi vitamine. Dr. Dale E. Bredesen susţine că boala Alzheimer se află într-o strânsă legătură cu calitatea somnului, a dietei şi a exerciţiilor fizice şi de aceea tratamentul promovat de ei în cadrul studiului s-a bazat pe schimbarea stilului de viaţă.

Este pentru prima dată când se obţin asemenea rezultate promiţătoare. Ele nu sunt concludente, din cauza numărului mic de pacienţi, dar pot constitui începutul unor studii care să conducă la dezvoltarea unui tratament eficient pentru boala Alzheimer. Până acum, timp de zeci de ani, s-au desfăşurat numeroase cercetări în acest sens, însă fără rezultate pozitive.

Probabil unul dintre cele mai importante componente ale tratamentului aplicat participanţilor la studiu a fost schimbarea stilului de viaţă. O alimentaţie sănătoasă însoţită de un somn de calitate, de reducerea stresului, renunţarea la fumat şi alcool şi ţinerea sub control a greutăţii reduc considerabil riscul de a suferi boli asociate cu un stil de viaţă nesănătos, printre care boala Alzheimer.

O relaţie cauză-efect

Oamenii de ştiinţă britanici au realizat un studiu începând cu anul 1979 în care analizau legătura dintre un stil de viaţă sănătos şi apariţia anumitor boli. Rezultatele acestuia susţin ideea că adoptarea unui stil de viaţă sănătos contribuie la reducerea riscului de a suferi de Alzheimer, printre altele, potrivit Mediafax.

Sănătatea creierului este la fel de importantă ca sănătatea corpului, iar aceasta depinde de anumiţi factori. Unii dintre ei, precum moştenirea genetică, nu se află în sfera de acţiune a omului, însă există anumite lucruri pe care acesta le poate face pentru a-şi menţine creierul în formă. Potrivit helpguide.org, sănătatea creierului este influenţată de 6 elemente: exerciţii fizice regulate, alimentaţie sănătoasă, stimulare mintală, somn de calitate, gestionare corectă a stresului şi viaţă socială activă.

1. Potrivit Alzheimer’s Research & Prevention Foundation, exerciţiile fizice practicate în mod regulat, respectiv cel puţin 30 de minute pe zi, de 5 ori pe săptămână, pot reduce la jumătate riscul de a suferi de Alzheimer. Mai mult decât atât, acestea contribuie la reducerea nivelului de stres, la îmbunătăţirea stării de spirit, la îmbunătăţirea memoriei şi la creşterea nivelului de energie.

2. O dietă sănătoasă este al doilea factor important în prevenirea acestei boli. O alimentaţie bogată în fructe şi legume şi alte produse sănătoase, renunţarea la ţigări şi alcool oferă numeroase beneficii sănătăţii, dar, în special, protejează celulele gliale, responsabile cu eliminarea toxinelor care au ro în dezvoltarea bolii Alzheimer.

3. Specialiştii de asemenea recomandă stimularea mintală prin diferite activităţi: citit, învăţarea unei limbi străine, memorare şi jocuri de strategie sau puzzle-uri. Studiile au demonstrat că beneficiile stimulării mintale durează în timp şi previn demenţa şi alte boli neurodegenerative.

4. Odihna este un alt element important în prevenirea bolii Alzheimer. Creierul are nevoie de un somn de calitate pentru a funcţiona corect. Lipsa acestuia afectează capacitatea de gândire, de stocare a informaţiei, memoria, productivitatea şi creativitatea. De aceea, experţii recomandă un minimum de 8 ore de somn pe noapte.

5. Gestionarea corectă a stresului de asemenea este importantă. Stresul cronic afectează anumite zone din creier, mărind în felul acesta riscul de a dezvolta Alzheimer şi demenţă. Numeroşi oameni de ştiinţă susţin că există o legătură între nivelul de spiritualitate al unei persoane şi sănătatea creierului acesteia. De aceea recomandă meditaţia, rugăciunea şi alte practici religioase care protejează împotriva efectelor stresului.

6. Activitatea socială este cel de-al şaselea element esenţial. Studiile au demonstrat că oamenii, cu cât sunt mai activi din punct de vedere social, cu atât au o memorie mai bună şi mai multe posibilităţi de a preveni maladia Alzheimer.