5 moduri constructive prin care poţi preveni cancerul

64

Moartea președintelui venezuelan Hugo Chavez readuce în prim-plan o realitate greu digerabilă: cancerul lovește nediscriminator.

 

Această realitate le provoacă multora o adevărată fobie cu privire la cancer. Mass media contribuie adesea nefericit la această situaţie publicând sistematic anunţuri despre alimente care ar trebui evitate pentru a preveni boala. Pentru mulţi, aceste anunţuri nu prezintă prea multă credibilitate, în parte din cauza volumului mare de știri de aceste gen, în parte din cauza varietăţii de alimente pe care o acoperă și care pare să lase prea puţine opţiuni alimentare unuia care chiar ar ţine cont de recomandări.

Prevenirea cancerului ar putea fi mult mai eficientă decât urmărirea poliţienească a unei liste de porunci alimentare, devenind chiar plăcută, dacă ar fi abordată constructiv, prin câteva modificări ale stilului de viaţă.

Medicii care pun accentul pe prevenire atrag atenţia asupra a patru aliaţi de bază în reducerea riscului cancerului: mișcarea, hrana sănătoasă, consultul medical regulat și renunţarea la fumat.

1. Evitarea fumatului și a expunerii la fumul de ţigară este cel mai important factor de risc pentru cancer pe care îl putem reduce. Deși, intuitiv am putea crede că inhalarea fumului de ţigară este responsabil pentru cancerul la plămâni, specialiștii avertizează că tot ţigările sunt de vină și pentru numeroase alte tipuri de cancer. Nu este niciodată prea târziu pentru a renunţa la fumat, spun ei, întrucât organismul începe să se refacă încă din primele minute după stingerea unei ţigări.

2. „Cea mai bună măsură de precauţie pe care o poate lua o persoană este să fie atentă la orice schimbare ce i se pare neobişnuită în propriul ei organism şi să consulte în această privinţa un medic". Prof. Peter Johnson, care lucrează în cadrul Cancer Research UK, subliniază necesitatea unor campanii care să îi facă pe oameni conştienţi de importanţa simptomelor precoce de cancer, transmite BBC.

3. Consumul de fructe și legume din belșug s-a dovedit a fi extrem de avantajos, dintr-o multitudine de motive. De exemplu, prin conţinutul lor de antioxidanţi fructele și legumele ajută la revitalizarea celulelor și previn nu doar cancerul ci și nenumărate alte boli. Studiile au subliniat repetat importanţa în prevenirea cancerului, a fructelor închise la culoare (afine, struguri) și a legumelor crucifere (broccoli, conopida, varza de Bruxelles). Oncologii susţin la unison că ar fi bine să ne limităm consumul de carne roșie și de grăsime animală întrucât acestea sunt o cauză majoră a dezvoltării obezităţii (un important factor de risc pentru anumite tipuri de cancer).

4. Stabilirea unor limite în obiceiurile de viaţă se dovedește a fi esenţială pentru prevenire: expunerea la soare și la diverse substanţe chimice (mai ales în cazul celor care lucrează în medii unde o astfel de expunere este inevitabilă) pot contribui la dezvoltarea tumorilor canceroase. De aceea specialiștii recomandă oamenilor să controleze atent aceste elemente, și să ţină cont de pragurile de pericol.

5. Cunoașterea istoricului familiei privind boala este, de asemenea, un aliat, întrucât aceasta poate indica mai clar riscul de vulnerabilitate și poate dirija spre măsuri personalizate de combatere.

Schimbările mici în stilul de viaţă pot preveni 4 din 10 tipuri de cancer, potrivit unui studiu publicat în revista de specialitate a Asociaţiei Americane de Cercetare privind Cancerul.

Cercetătorii au analizat sute de cazuri din cele mai întâlnite forme de cancer, iar rezultatele sunt uimitoare: 40 la sută din cancerele care apar la femei pot fi prevenite prin schimbări ale stilului de viaţă, în timp ce la bărbaţi procentul este și mai mare: 45 la sută.