Imaginile de pe pachetele de ţigări „nu descurajează fumatul în rândul adolescenţilor”

22

Avertismentele fotografice inscripţionate pe pachetele de ţigări în legătură cu pericolele fumatului nu sunt suficient de eficiente pentru a-i determina pe fumătorii adolescenţi să renunţe la acest viciu, arată un studiu britanic citat de BBC.

Cercetătorii de la Universitatea Stirling au descoperit că imaginile inscripţionate pe pachetele de ţigări au un impact nesemnificativ în rândul fumătorilor cu vârste cuprinse între 11 și 16 ani, în ceea ce privește descurajarea obiceiului. Astfel, după introducerea avertismentelor fotografice, numărul fumătorilor care au considerat că acestea îi pot convinge să renunţe a crescut foarte puţin, cu doar un procent, de la 13%, la 14%.

În schimb, imaginile au avut efect în cazul celor care abia experimentau fumatul și în cazul nefumătorilor care au considerat că acestea îi pot determina să renunţe la viciu.

Studiul a evaluat datele sondajului Youth Tobacco Policy Survey, efectuat înainte și după introducerea imaginilor de avertisment pe pachetele de ţigări (pachetele fiind inscripţionate doar cu mesaje text de avertizare) și cuprins un eșantion de 2.800 de copii. Dintre aceștia, unul din 10 era fumător.

Coordonatorul studiului, dr. Crawford Moodie s-a arătat pe de-o parte dezamăgit de impactul nesemnificativ al imaginilor inscripţionate pe ambalajul produselor din tutun, dar mulţumit de faptul că acestea au reușit să aibă efectul dorit în cazul nefumătorilor și a fumătorilor "începători". De asemenea, el a subliniat riscul ca avertismentele fotografice să își piardă din impact din cauza faptului că acestea nu au mai fost schimbate încă din 2003, respectiv 2008, de când au fost introduse. Acesta consideră că efectul imaginilor ar crește dacă s-ar adopta metoda folosită în alte ţări, de schimbare regulată a fotografiilor.